Jeżyki – 3P

Marzec

 

Ścieżka edukacyjna: ,, Z techniką za pan brat”/ Wiosna

 

 

Nawyki:

 

Socjalizacja: Pomagam innym w rzeczach, które sam potrafię już zrobić.

Praca: Dbam o książki i odkładam je na miejsce.

Autonomia: Sam zakładam i zdejmuje kurtkę.

 

 

Bity:

  • czytania – imiona, kwiaty, najgłębsze jeziora polski
  • obrazkowe – chrząszcze, owoce egzotyczne
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (41 – 50 ), (51 – 60)

 

 

Zabawy matematyczne:

 

Rytmy:

 

  • ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności
  • przekładanie zauważonych prawidłowości z jednej sytuacji na inną

 

Zabawy polonistyczne:

  • ćwiczenia z samogłoskami – A, U, I, O, E, Y (wg prof. J. Cieszyńskiej)

 

Ćwiczenia:

  1. psychomotoryka:
  • slalom na czworakach (chodzenie między przeszkodami)
  • rzucanie do celu
  • drabinka – przejście, zwis na drabince
  • skoki w dal obunóż i na jednej nodze
  • toczenie piłki do siebie nawzajem

 

 

 

  1. motoryka mała:
  • wyklejanie: ryżem, kaszą innymi materiałami.
  • lepienie z plasteliny, wyciskanie kształtów, stemplowanie, nawlekanie koralików na sznurek.
  • wycinanie nożyczkami (cięcie wałeczków z plasteliny, pasków papieru, słomek)
  • przelewanie
  • nauka trzymania kredki

 

Utwory muzyczne:

 

  1. Franz Schubert ,,Moments Musicaux”
  2. Feliks Janiewicz ,,Divertimento – Allegro”.

 

Bajka:

 

,,Mateuszek boi się ciemności ” – Anna Gawlicka

 

Przysłowia:

 

  1. 1. ,, W marcu jak w garncu”.
  2. ,, Ciesz się z tego, co masz”.

 

 

Zagadki:

 

Mówią – że w nim jak w garncu, nieustanna zmiana. Słońce grzeje w południe, mrozek szczypie z rana, a do tego jeszcze przelatują deszcze!          ( marzec)

                    

Kierownica, dzwonek,

koła z oponami

jedzie na nim człowiek

i rusza nogami. ( rower)

 

Nie jest ptakiem, lecz ma skrzydła.

Możesz się nim

w podróż wybrać.

Łatwo tę zagadkę zgadną wszystkie dzieci.

Chociaż nie jest ptakiem,

jak ptak w górę leci. (samolot)

 

Choć nóg nie posiada

szybko pędzi szosą

bo nie nogi, ale koła

po szosie go niosą. ( samochód)

 

Dzieci go kochają i wznoszą do góry.

Dorośli fruwają w nim, aż pod same chmury. (balon)

 

Mknie szybko po szynach,

dudnią wagony.

Przewozi ludzi

w dalekie strony. (pociąg)

 

Ciepłą wiosną całe noce

w stawie kumka i rechoce

– gdyby spać iść nie musiała,

pewnie wciąż by rechotała. (żaba)

 

Przysiadły na topoli, stare gniazdo poznały,

Dzieciom na powitanie

O wiośnie klekotały.         (bociany)

 

Już ciepły wietrzyk

Z łąki powiewa,

Drobniutkie pąki

Rosną na drzewach.

Jaka to pora roku?      (wiosna)

 

Postaw na niej jedną nogę,

a natychmiast rusza w drogę  ( hulajnoga )

 

 

 

Wierszyki logopedyczne:

 

1 ) „Jedzie pociąg”

 

Jedzie pociąg  fu, fu, fu.

Trąbka trąbi  – tru, tu tu.

A bębenek  – bum, bum, bum.

Na to żabki kum, kum, kum.

Woda z kranu kap, kap, kap.

Konik człapie – człap, człap, człap.

Muszka brzęczy – bzy, bzy, bzy.

A wąż syczy sss… .

 

2)„Gąseczki” L. Krzemieniecka

 

Nad rzeczkę wartką drepce gąska z dziatwą.

Żółte nóżki ma.

Gęgu- gęgu- ga.

Woda jest nagrzana, więc lekcję pływania,

matka gąskom da.

Gęgu- gęgu – ga.

Płyną gąski rzeczką ze swoją mateczką.

Las nad rzeką gra:

Gęgu- gęgu- ga.

 

 

Wiersze:

 

1) I.  Suchorzewska  ,,W marcu”

 

Raz śnieg pada,

a raz deszczyk.

Na jeziorze

lód już trzeszczy.

 

Błękit nieba

lśni w kałuży,

bałwan w słońcu

oczy mruży.

 

– Koniec zimy.

Przerwa.

Dzwonek.

– To nie dzwonek,

to skowronek!

 

 

2)     J. Brzechwa ,,Wiosna”

 

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro: Przyjedzie pewno furą.

Jeż się najeżył srodze: Raczej na hulajnodze.

Wąż syknął: Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął: Wiem coś o tym, przyleci samolotem.

Skąd znowu, rzekła sroka, ja z niej nie spuszczam oka

i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.

Nieprawda, wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!

A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.

Nie prawda, bo w karecie! W karecie??! Cóż pan plecie!

Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!

A wiosna przyszła pieszo. Już kwiaty za nią śpieszą,

już trawy przed nią rosną i szumią WITAJ WIOSNO!

 


 

Język angielski

Tematy: zwierzęta (duck, rabbit, turtle, dog, cat); powtarzanie materiału z poprzednich miesięcy (kolory, liczenie, zabawki, przeciwieństwa, itp.)

 

Piosenki:

Hello, how are you? (Super Simple Songs)

Little rabbit (Cookie Starter)

Rabbit can hop (Baby Beetles)

I see something blue (SSS)

It’s a dog (Dream English)

Buzz (BB)

I have a pet (BB)

My dog and I (BB)

Here comes a mouse

One, two, three (Cookie Starter)

 

Język używany na zajęciach:

Do you like the sun or the rain? Point to Cookie, cat, rabbit, trutle. Colour the duck red. Show me something blue. What colour is it? Green. What’s missing? Turtle is missing.

 

Książeczki, historyjki:

Cookie goes swimming.

Farm Animals.

We’re going to the zoo.

Pip the Puppy.