Koziołki – 4P

 

PAŹDZIERNIK

 

Ścieżka edukacyjna: „O czym szumią drzewa?”/ Jesień

 

Nawyki:

Socjalizacja: Używam słów: ,, Dziękuję”, ,,Przepraszam”, ,,Proszę”.

Praca: Po skończonej pracy odkładam przybory na miejsce.

Autonomia: Samodzielnie zakładam i zdejmuję kurtkę.

 

Bity:

  • imion – wyrazy drukowane
  • czytania – ryby słodkowodne, przedmioty w przedszkolu
  • obrazkowe – ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów, liscie drzew

 

Zabawy matematyczne:

 

Cyfry

 

– zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności liczenia

Liczenie na palcach. Przeliczanie przedmiotów, sprzętów, schodów, dzieci – liczenie  w różnych sytuacjach. Wyodrębnianie przedmiotów do liczenia. Liczenie z różnych stron.

 

Zabawy polonistyczne:

  • utrwalanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych
  • poznawanie nowych sylab
  • samodzielne odczytywanie wyrazów: MAMA, EMU, MAPA, PUMA

(bity wyrazowo-obrazkowe)

 

Motoryka mała:

 

  • zabawy paluszkowe;
  • lepienie z plasteliny;
  • rysowanie;
  • malowanie;
  • nawlekanie;
  • klejenie;
  • wydzieranie;
  • naśladowanie różnych czynności rękoma

 

 

Utwory muzyczne:

 

  1. Georg Friedrich Handel – ,, Muzyka sztucznych ogni”.
  2. Jan Adolf Hasse – ,, Marsz króla Polski”.

 

Bajka:

„Zuzia i Medor jadą na wycieczkę” Małgorzata Pyra

 

Przysłowia:

 

  1. Nie rób drugiemu co tobie niemiłe
  2. Kto pyta nie błądzi.

 

 

 

Zagadki:

 

Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę
Zbieram orzeszki, kiedy je zobaczę
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę
Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę.

(wiewiórka)

 

Domek na grzbiecie, dwa różki na głowie.

A kto to jest? Czy wiecie? Zgadnijcie – ja nie powiem.

(ślimak)

 

Sosnowy, dębowy,
stary lub młody
rosną w nim grzyby,
rosną jagody.

(las)

 

Berecik czerwony ma w białe kropeczki.
Nie chcą go brać dzieci, ani wiewióreczki.
Ale mech zielony gwarzy:
patrzcie jak mi z nim do twarzy.

( muchomor)

 

Wiosną w zieleń wplotła białych kwiatów kiście.

Teraz ma korale, choć zgubiła liście

(jarzębina)

 

 

 

Choć mamy zielone pancerze, każdy szpilkami nabijany,

To niejeden nas zabierze, bo w pancerzu są?

(kasztany)

 

Jesienią na gruszy gruszek nie będzie,

Co będzie na dębie? Wiadomo…

(żołędzie)

 

To łatwa zagadka, tak mi się wydaje.

Jaka po lecie pora roku nastaje?

(jesień)

 

Lepiej zabierz go ze sobą choć słońce przygrzewa

za godzinę już może zmoczyć cię mocno ulewa

(parasol)

 

Jakie obuwie do tego służy,

by nóg nie zmoczyć nawet w kałuży

(kalosze)

 

 

Wierszyki logopedyczne:

 

Bzyczaca mucha

 

Leci, leci mucha wprost do twego ucha.

*Bzzzy // bzzy

Doleciała mucha, ucho bzyku słucha:

*Bzzzy // bzzy

Idź stad mała mucho, zostaw cudze ucho.

*Bzzzy // bzzy

Takie małe uszko, nie dla ciebie, muszko!

*Bzzzy // bzzy

Lecz uparta mucha znowu mnie nie słucha.

*Bzzzy // bzzy

Bzyczy dalej mucha wprost do mego ucha.

*Bzzzy // bzzy

Z bzykiem odleciała, wtedy gdy zechciała.

*Bzzzy // bzzy

 

 

 

Dziwne rozmowy

 

W chlewiku mieszka świnka i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie to ona „kwi kwi kwi”.

Opodal chodzi kaczka, co krzywe nóżki ma.

Ja mówię jej „dzień dobry” a ona mi „kwa kwa kwa”.

Na drzewie siedzi wrona, od rana trochę zła.

Gdy pytam „Jak się miewasz?” to ona „kra kra kra”.

Przed budą trzy szczeniacki podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię „cicho pieski”, a one: „hau hau hau”.

 

 

Wiersze:

 

Jesienny pociąg”  Dorota Gellner

 

Stoi pociąg na peronie

żółte liście ma w wagonie

i kasztany i żołędzie dokąd

z nimi jechać będzie?

Rusza pociąg sapiąc głośno.

Już w przedziałach grzyby rosną,

a na półce, wśród bagaży,

leży sobie bukiet z jarzyn.

Pędzi pociąg lasem, polem

pod ogromnym parasolem.

Zamiast kół kalosze ma,

za oknami deszcz mu gra.

O, zatrzymał się na chwile!

Ktoś w wagonie drzwi uchylił

i potoczył w nasza stronę

jabłko duże i czerwone.

 

 

Nie ma to jak w lesie

 

W małym lesie za wsią,
na małej polanie
zwołały zwierzęta
coroczne zebranie.
Witając przybyłych
głos zabrała sowa
przez leśne zwierzęta
zwana: mądra głowa.
Sowa, jak to sowa,
bardzo mądrą była
usiadła na drzewie,
tak mowę zaczęła.
Korzystam z okazji
że jestem przy słowie,
kilka spraw przedstawię
w mojej krótkiej mowie.
Sprawa najważniejsza
to zgoda i spokój,
by wśród leśnej braci
zapanował pokój.
Punkt drugi zebrania:
zniszczenia i szkody,
kto to zrobił i dlaczego
jakie miał powody?
Wśród leśnej zwierzyny
wrzawa się podnosi,
głos chce zabrać Pan Bóbr
o przemowę prosi.
Jestem budowniczym
i tamy buduję,
a przyrodę w lesie
cenię i szanuję.
Szukajmy winnego
co nam zniszczył drzewa,
przepędził słowika,
który już nie śpiewa.
Zniszczył ptasie gniazda,
gałązki połamał,
zdeptał świeżą trawę,
młode dęby złamał.
Każdy wandal w lesie,
czy stary czy młody
karę ponieść musi
i naprawić szkody.
Zając który dotąd
z tyłu cicho siedział,
podszedł do bobra
i tak mu powiedział.

Lisek nie ma nory,
ptaki gniazd nie mają
dęby nie urosną,
trawy usychają.
W końcu raz porządek
jakiś zrobić trzeba,
utworzyć straż leśną
by chroniła drzewa.
Więc mieszkańcy lasu
wspólnie uradzili
i do pilnowania
wilka zatrudnili.
Straż lotną nad lasem
będą trzymać ptaki,
z góry obserwować
wszystkie leśne szlaki.
Las domem dla zwierząt
i jest najważniejszy,
trzeba go pilnować
by był bezpieczniejszy.

 


Zajęcia z języka angielskiego

 

 

 

Tematy przewodnie: powitanie, pożegnanie, jedzenie, kolory

 

Piosenki  i rymowanki:

This is the way (SSS)

Do you like broccoli ice cream ( Super Simple Songs)

10 Little Airplanes (SSS)

Do you like pickle pudding (SSS)

The muffin man (SSS)

If You’re Happy And You Know It ( SSS)

Big red car  (I can sing in English)

Apples & Bananas (SSS)

Rock Scissors Paper #3(SSS)

I See Something Blue(SSS)

I See Something Pink (SSS)

Look at me ! (I can sing in English)

My favourite green t-shirt (I can sing in English)

Colors(Play&Pretend)

Jelly on a plate (SSSOxford)

The wheels on the bus(SSSOxford)

This is how I do it (Laurie Berkner)

Song in My Tummy (Laurie Berkner)