Koziołki – 4P

LISTOPAD

          

Ścieżka edukacyjna: ,,W pracowni artysty”/ Malarstwo

 

Nawyki:

Socjalizacja: Cierpliwie czekam na swoją kolej.

Praca: Po pracy i posiłku zostawiam czysty stolik.

Autonomia: Pamiętam o wycieraniu nosa w chusteczkę.

 

Bity:

  • imion – wyrazy drukowane
  • czytania – sąsiedzi Polski, miasta Polski
  • obrazkowe – obrazy malarzy polskich, zwierzęta zapadające w sen zimowy

 

 

Zabawy matematyczne:

 

Przewidywanie następstw / Wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia

– ćwiczenia i zabawy obserwacyjne – łączenie czynności z ich skutkami, obserwacja zmian odwracalnych i nieodwracalnych, eksperymenty, związki przyczynowo – skutkowe

– historyjki obrazkowe – trzy-, cztero-, pięcio- i wieloelementowe

 

Zabawy polonistyczne:

  • utrwalanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych oraz poznanych sylab

 

Ćwiczenia:

 

  1. motoryka duża:

 

  • drabinka – przejście, zwis na drabince
  • raczkowanie do tyłu
  • klaskanie naprzemienne w pozycji siedzącej i stojącej
  • chodzenie z przedmiotem na głowie po wyznaczonej linii
  • jazda na rowerze (rowerek)

 

  1. motoryka mała:

 

  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny
  • rysowanie
  • malowanie
  • nawlekanie
  • klejenie
  • wydzieranie
  • naśladowanie różnych czynności rękoma  (pląsy, zabawy ruchowe)

 

Utwory muzyczne:

 

  1. Ludwig van Beethoven – IX Symfonia d-moll – cz. IV „Oda do radości”

 

  1. Franz Peter Schubert – „Marsz wojskowy”

 

 

Bajka:

 

„Kocham Polskę. Nasza wspaniała ojczyzna” J. J. Szarek

 

Przysłowia:

 

Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.

Kłamstwo ma krótkie nogi.

 

 

Zagadki:

 

Pytanie nietrudne,

każdy to przyzna:

Jak się nazywa

twoja ojczyzna? (Polska)

 

W górach mieszka

wielki ptak.

To jest Polski

naszej znak. (orzeł)

 

W dawnej stolicy, od wieków wielu
Wisła obmywa stopy Wawelu.
Jak ma na imię dawna stolica,
przez którą płynie błękitna Wisła? (Kraków)

 

Co to za miasto, w którym, kiedy hejnał grają
na Ratuszu koziołki fikają? (Poznań)

 

Co to za miasto, w którym chmury
zawadzają o Pałac Kultury? (Warszawa)

 

 

Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)

 

Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi
pod dach uciekają. (deszcz)

 

Czujemy go na twarzy,
włosy nam rozwiewa.
Jest niezbędny dla żeglarzy,
głośno szumi w drzewach. (wiatr)

 

Wszyscy mówimy,
że biała jak mleko.
Przez nią nie widzimy,
tego co daleko. (mgła)

 

Ma wiadro i farbę używa też pędzla

tworzy obrazy na ścianach lub kartkach. (malarz)

 

Wisi sobie na ścianie,

najczęściej w drewnianej ramie.

Namalowane ma różne widoki –

łąki, lasy, góry lub potoki. (obraz)

 

Mam czuprynę „na jeża”,
jestem gruby lub cienki.
Kiedy chcesz coś namalować,
bierzesz mnie do ręki. (pędzel)

W jednym pudełku
mieszka ich wiele.
A do tych krążków
śpieszy pędzelek. (farby)

 

 

WIERSZYKI LOGOPEDYCZNE:

 

 

Ewa Małgorzata Skorek „Głoska a”

 

Ma mnie Ania, Ada, Ala,

Słychać mnie, gdy mówisz lala.

 

Jestem, kiedy powiesz tata,

Ma mnie także akrobata.

 

Każda mama mnie też ma,

Bo ja jestem głoska… a!

 

 

Ewa Małgorzata Skorek „Głoska o”

 

Hola, hola, hola!-

Wznosi okrzyk Ola.

 

Olek woła: –Och,

Ma tę głoskę groch!

 

Ma ją także oko, nos,

Ogon, obraz oraz kos.

 

Już z pewnością wiecie to,

Że w wyrazach tych jest… o!

 

 

WIERSZE:

 

 

Władysław Bełza „Katechizm polskiego dziecka”

 

Kto ty jesteś?

— Polak mały.

Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia?

— Mą ojczyzną.

Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

Coś jej winien?

— Oddać życie.

 

Czesław Janczarski „Co to jest Polska?”

– Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.

 

 


JĘZYK ANGIELSKI

 

Środki transportu,

Części ciała,

Five little peas

1-2hands – Laurie Berkner

Song in my tummy – L.Berkner

Drive my car – L. Berkner

If you’re happy and you know it- Barefoot Books

Head, shoulders, kness and toes (SSS)

The Pinocchio (SSS)

 

Body song (Cookie and friends A)

 

Shake, shake, shake your head.

shake your head with me.

Shake, shake, shake your head.

shake your head with me.

 

Wave. Wave, wave your arms.

wave your arms with me.

Wave. Wave, wave your arms.

wave your arms with me.

 

Pat, pat, pat your tummy.

pat your tummy with me.

Pat, pat, pat your tummy.

pat your tummy with me.

 

Wave. Wave, wave your fingers.

wave your fingers with me.

Wave. Wave, wave your fingers.

wave your fingers with me.

 

Pat, pat, pat your legs.

pat your legs with me.

Pat, pat, pat your legs.

pat your legs with me.

 

Stamp, stamp, stamp your feet.

stamp your feet with me.

Stamp, stamp, stamp your feet.

stamp your feet with me.

 

 

Five little peas (Happy Rhymes 2)

 

Five little peas

In a peapod pressed,

One grew, two grew,

And so did all the rest.

They grew and grew

And did not stop,

Until one day

The peapod popped!