Koziołki – 4P

KWIECIEŃ

 

Ścieżka edukacyjna: ,,Co w trawie piszczy?”/ Rośliny ogrodowe

 

Nawyki:

Socjalizacja: Staram się mówić prawdę.

Praca: Staram się zawsze kończyć moją pracę.

Autonomia: Odwieszam bluzę na krzesełko.

 

Bity:

  • imion – wyrazy drukowane
  • czytania – kwiaty, ssaki Bałtyku
  • obrazkowe – owoce egzotyczne, instrumenty muzyczne

Zabawy matematyczne:

 

Kształtowanie intuicji geometrycznych:

  • wyodrębnianie kształtów w przedmiotach (płasko i przestrzennie)
  • manipulowanie klockami i przedmiotami o kształtach figur geometrycznych
  • układanie figur (płasko i przestrzennie)
  • zabawa w architekta
  • manipulowanie gotowymi figurami geometrycznymi płaskimi i przestrzennymi. Oglądanie figur palcami. Rysowanie, układanie, klejenie figur.

 

 

Zabawy polonistyczne:

– utrwalanie poznanych sylab (PA, PU, PÓ, PI, PO, PE, PY, MA, MU, MÓ, MI, MO, ME, MY, BA, BO, BU, BÓ, BI, BE, BY)

– sylabizowanie imion dzieci

– ćwiczenia z wykorzystaniem arkuszy sylabowych

– samodzielne odczytywanie prostych wyrazów

 – zabawa ruchowa pt. „Sylaby w biegu”

 

 

Ćwiczenia:

  1. motoryka duża:
  • czołganie pod liną
  • chodzenie bokiem ze skrzyżowaniem nóg z boku i z tyłu
  • darcie gazety palcami stóp

 

  1. motoryka mała:

 

  • zabawy paluszkowe;
  • lepienie z plasteliny;
  • rysowanie;
  • malowanie;
  • nawlekanie;
  • klejenie;
  • wydzieranie;
  • naśladowanie różnych czynności rękoma  (pląsy, zabawy ruchowe)

 

Utwory muzyczne:

 

  1. Joseph Haydn ,,Serenada”
  2. Georg Friedrich Handel ,, Muzyka na wodzie”

 

 

Bajka:

 

Marta Jurek- „Lawina w pokoju Dorotki”

 

 

Przysłowia:

 

  1. Jak przygrzeje słonko, przyjdzie kwiecień łąką.

 

  1. Jaskółka i pszczółka lata, znakiem to wiosny dla świata.

 

 

 

Zagadki:

 

       Szarzeje i niknie w jesieni,

a wiosną na łące znów się zazieleni. (trawa)

 

Wiosną na drzewie się zieleni,

ale opada na jesieni. (liść)

 

Błyszczą jej kropki w promieniach słonka,

gdy się ten owad po łąkach błąka,

a nazywa się on… (biedronka)
Lubimy ją wszyscy
za ładną pogodę,
co po długiej zimie
ożywia przyrodę. (wiosna)

 

Liście moje postrzępione, kora czarno-biała.
Z kwiatów leci żółty pyłek – to zagadka cała. (brzoza)

 

Różnobarwne kwiaty

na rabatce rosną,

tulą się do siebie

dasz je mamie wiosną. (tulipany)

 

Wyrosła na grządkach

czerwona kuleczka,

choć to smakołyczek,

to szczypie w języczek. (rzodkiewka)

 

Dobra gotowana i dobra surowa,

choć nie pomarańcza, jest pomarańczowa.

Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk

i pociągniesz mocno, wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)

Toczę, toczę się wesoło,
i do wszystkich macham w koło,
początku nie mam ani końca,
podobne jestem do słońca,
wszyscy mnie doskonale znacie,
myślę, że gotową odpowiedź już macie! (koło)

Powiem tylko jestem szczery,
ujrzysz u mnie boki cztery,
cztery kąty i wierzchołki,
obce mi są różne dołki,
moje boki są równiuteńkie,
a cztery kąty prościutkie.
Myślę, że teraz wszyscy poznacie,
jaką figurę przed sobą macie? (kwadrat)

Mam cztery rogi,
dwa krótkie i dwa długie boki.
Kwadratem nie jestem,
choć mam kąty proste. (prostokąt)

Ja mam boków mniej,
jest mi przez to lżej,
a magiczna liczba trzy,
zawsze towarzyszy mi.
Mam trzy boki i wierzchołki,
trzy mam kąty, trzy odcinki,
twoja buzia mówi mi,
że odgadniesz raz, dwa, trzy. (trójkąt)

Wierszyki logopedyczne:

 

  1. „Pełno dźwięków” M. M. Skrobacz

Pełno dźwięków jest dokoła,
wrona – kra, kra, kra, woła.
Wietrzyk szumi: szu, szu, szu,
krówka muczy: mu, mu, mu.
Deszczyk pada: kap, kap, kap,
woda chlupie: chlap, chlap, chlap.
Krzesło skrzypi: skrzyp, skrzyp, skrzyp,
zegar tyka : tik-tak, tik.
Kurczę piszczy: pi, pi, pi,
a pies groźnie szczeka kły: wrr.
Stuka obcas: stuk, stuk, stuk,
dzięcioł puka: puk, puk, puk.
Indyk woła: gul, gul, gul,
woda w rurach: bul, bul, bul.

 

  1. „Słonko po deszczu” Kownacka

 

Pada  deszczyk !  Pada deszczyk!

I po liściach tak szeleści …

Kap! Kap! Kap!

Deszcz ustaje – płyną chmury-

Kwiaty wznoszą się do góry!

Ho! Ho! Ho!

Biegną dzieci tu z ochotą:

uważajcie – takie błoto!

Hyc! Hyc! Hyc!

Byle słonko nam nie zgasło –

róbmy prędko z błota – masło!

Chlap! Chlap! Chlap!

Teraz – baczność – kroki duże

Przeskoczymy przez kałużę!

Hop! Hop! Hop!

 

 

Wiersze:

 

1.   „Wiosna”  J. Brzechwa

Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,
wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,
Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:
– zaczynamy wiosenne porządki.
Skoczył wietrzyk zamaszyście,
poodkurzał mchy i liście.
Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek
powymiatał brudny śnieżek.
Krasnoludki wiadra niosą,
myją ziemię ranną rosą.
Chmury, płynąc po błękicie,
a obłoki miękką szmatką
polerują słońce gładko.
Aż się dziwią wszystkie dzieci,
że tak w niebie ładnie świeci.
Bocian w górę poszybował,
tęczę barwnie wymalował.
A żurawie i skowronki
posypały kwieciem łąki.
Posypały klomby, grządki
i skończyły się porządki.

 

  1. „Kwiecień” B. Forma

Kwiecień jak przysłowie głosi
ciągle coś przeplata.
Raz nam daje trochę zimy
to znów trochę lata.

A na łące barwne kwiaty
wiosna nam rozsiewa.
Ciepłe słonko promykami
ziemię już ogrzewa.

Chociaż humor ci się zmienia
my się nie gniewamy
i na długi z tobą spacer,
kwietniu wyruszamy.

 


 

JĘZYK ANGIELSKI

 

Tematy: Wielkanoc; zwierzęta (bird, spider, fish, turtle, rabbit, elephant); aktywności zwierząt (stomp, jump, waddle, swing, slither, etc); wyrażanie pragnień (I want a …), preferencji (Do you like dogs? Yes, I do/No, I don’t)

 

Piosenki:

Easter song (Cookie A)

Pet song (Cookie A)

It’a a dog (dreamenglish.com)

I Have a Pet (Super Simple Songs)

Here come a mouse

My dog and I (Baby Beetles)

Let’s Go To The Zoo (SSS)

Walking In The Jungle (SSS)

 

Język używany na zajęciach:

Move your arms/ fingers/ head. What am I? Do you like spiders? Yes, I do/ No, I don’t. What colour is the bird? Be a fish, everyone.  I want a big pet.  How many elephants?

 

Wierszyki, rymowanki:

Here is a beehive.

Where are the bees?

Hidden away where nobody sees.

Soon they come creeping out of the hive

1-2-3-4-5! BUZZ!

 

Molly the mouse sleep x2

The big cat’s asleep x2

When she wakes x2

Stand very STILL!

 

Książeczki, historyjki:

Can I have a pet?

Pip the Puppy.

 


 

PSYCHOMOTORYKA

 

  • Chodzenie po drabince poziomej

  • Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku

  • Ćwiczenia z elementem równowagi

  • Ćwiczenia z elementami rzutu, celowania i toczenia

  • Ćwiczenie ramion i nóg

  • Ćwiczenie wyprostne i zwinnościowe

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

  • Ćwiczenie tułowia – skłony w tył

  • Ćwiczenie tułowia – skręty

  • Ćwiczenia mięśni grzbietu

  • Ćwiczenia oddechowe

  • Ćwiczenia uspokajające /masaż relaksacyjny/