Niedźwiadki – 5P

Marzec

 

Ścieżka edukacyjna: „ Co w trawie piszczy?”/Średniowiecze

 

Nawyki:

 

Socjalizacja: Pomagam innym w rzeczach, które sam umiem już zrobić. Praca: Po skończonej zabawie, odkładam rzeczy na miejsce.

Autonomia: Po skończonym posiłku odnoszę naczynia.

 

 

Bity:

 

  • imion i nazwisk – wyrazy drukowane
  • czytania – kamienie szlachetne, zwierzęta gospodarskie
  • obrazkowe – minerały, figury geometryczne

 

 

Zabawy matematyczne:

 

Waga i sens ważenia:

 

– co to jest waga i do czego służy?

 

  • wspólne konstruowanie wagi

 

  • rodzaje wag

 

– ile waży miś a ile lalka?

 

  • klasyfikowanie : co jest cięższe? co jest lżejsze?

 

 

Zabawy polonistyczne:

 

  • utrwalanie poznanych sylab (z „M”, „P”, „B”, „L”, „F”, „W”)

 

  • wprowadzanie nowych sylab (z „T”, „D”, „S”, „Z”)

 

  • wyklaskiwanie sylab w wyrazach

 

  • samodzielne odczytywanie wyrazów znajdujących się na planszach sylabowych w sali

 

  • bity wyrazowe: kamienie szlachetne, zwierzęta gospodarskie.

 

Motoryka mała:

 

– rysowanie po śladzie

– ćwiczenie wzorów przy tabliczkach grafomotorycznych

– wyklejanie przy użyciu różnych materiałów

– zabawy z plasteliną

– nawlekanie koralików

– ćwiczenia ze sznurowankami i przewlekankami

– nauka sznurowania butów.

 

Utwory muzyczne:

 

  1. Johann Sebastian Bach ,, Rondo z suity h-moll, cz. II”.

 

  1. Joseph Haydn ,, Koncert na trąbkę Es – dur –Allegro.

 

Bajka:

 

„Nela mała reporterka: 10 niesamowitych przygód Neli” National Geographic

 

Przysłowia:

 

 

  1. A po lutym marzec spieszy, koniec zimy wszystkich cieszy.

 

  1. Jak się powiedziało „a”, pora powiedzieć „b”.

 

 

Zagadki:

 

Kiedy topnieją na rzece lody
i przebiśniegi zakwitają?

 

Kiedy z dalekich i ciepłych krajów

 

do gniazd bociany powracają? Kiedy się rodzi mały zając,

 

w polu skowronek nam śpiewa? Kiedy biedronka ze snu się budzi

i w pąki się stroją drzewa? (WIOSNA)

 

Siadły na drzewie kotki puchate, nie mają wąsów, nie mają łatek, ale pazurki być może mają

bo się gałązek mocno trzymają.(BAZIE)

 

Gdy wiosna nadchodzi, kwiaty rozkwitają

one z ciepłych krajów
do nas powracają. (PTAKI)

 

Białe i pachnące dzwonki na łodyżkach mają.

Są chronione, więc tych

kwiatów dzieci nie zrywają. (KONWALIE)

 

Mają długie listki, cztery białe płatki. Wyrastają w śniegu

te malutkie kwiatki.(PRZEBIŚNIEGI)

 

Wiosną nad strumykiem zakwitły kwiatuszki-miały żółte środki i zielone nóżki.

W niebieskie płateczki ubrały się skromnie

 

i proszą cię grzecznie ,,Nie zapomnij o mnie”. (NIEZAPOMINAJKI) .

 

Kiedy ten ptak wiosną w lesie kuka to znaczy, że gniazda

 

Dla swych dzieci szuka. (KUKUŁKA).

 

Na drzewie jest koszyczek z gałązek upleciony.

W koszyczku pięć jajeczek

równiutko ułożonych. (PTASIE GNIAZDO)

 

Kto tak hałasuje na drzewach i w krzakach,

 

kiedy mama w dziobie przynosi robaka?. (PISKLĘTA)

 

Biała kora w czarne cętki, cienkie, długie gałązeczki.

na nich wyrastają wiosną
zielone listeczki. (BRZOZA)

 

Jeden słodki na talerzu, drugi w liść się zmienia. Ten, co rośnie na gałęzi,

 

nie jest do zjedzenia.(PĄCZEK)

 

Wierszyki logopedyczne:

 

„Myszki”

 

Myszek sto do norki szło:

 

SZO, SZO, SZO SZO, SZO, SZO Wtem wybiegły koty dwa:

 

SZA, SZA, SZA SZA, SZA, SZA
A, że były bardzo złe

 

SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE To złapały myszki dwie

SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE Potem jeszcze zjadły trzy

 

SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
I ostrzyły ciągle kły

 

SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY Ale, że im brakło tchu

 

SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU Nie złapały wszystkich stu

 

SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU

 

„Szop pracz”

 

Wczoraj szop pracz duży szelki prał w kałuży.

 

Patrzył przy tym bacznie,
czy już biegną czaple.

 

Bo czaple i szopy gnają do roboty! Lubią też szalenie

bąbelki i pianę,

czyszczenie i pranie,

 

i wszelkie inne porządkowanie!

 

Lubią pralnie, lubią szwalnie.
Piorą w balii albo w wannie.
Szumi rzeczka. Szop nad rzeczką

 

Odpoczywa, pije mleczko,

 

Bo był grzeczny – szop pracz duży, Który szelki prał w kałuży.

 

Wiersze:

 

„Prośba do słoneczka”

Malutka główka krokusa
nad śniegiem się pojawiła.
To znaczy, że już wkrótce
przybędzie wiosna miła.

Słoneczko nasze kochane,
bardzo cię prosimy.
Ogrzewaj mocno ziemię,
zacieraj ślady zimy.

Pod śniegiem mocno bije
pani przyrody serce.
Słoneczko wyślij promienie,
daj ciepła jak najwięcej.

Urośnie młoda trawa,
rozwiną się pąki na drzewach.
Dla ciebie miłe słoneczko
każdy ptaszek zaśpiewa.

 

„Wiosna”

Naplotkowała sosna,

że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro:

– Przyjedzie pewno furą
Jeż się najeżył srodze:

– Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę,

przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym,

przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka

– ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju

widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle

przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam tu dowiodę,

że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,

że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą,

już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!

 


 

Język angielski

 

Tematy: Wielki Post Lent (Pray, Fast, Give), ubrania (T-shirt, trousers, socks, shoes, jacket, hat, swimsuit, shorts, umbrella, put on, take off), powtórzenie pogody (hot, cold, rainy, windy, sunny), dni tygodnia, miesięcy, pór roku i cześci ciała; wyrazy na literę I, J, K, L

 

Piosenki:

Clothes song (Cookie A)

Put on your shoes (SSS)

Weather song (Cookie B)

What’s the weather… (Patch the Puppy)

Months chant (Super Simple Songs)

Days of the week (SSS)

If you’re happy and you know it (Primary Music Box)

Here we go round the mulberry bush ( PMB)

We are the dinosaurs (Energetic Songs)

 

Rymowanki, wierszyki:

I’m going out to play

If the weather is sunny,

If the weather is not.

If the weather is cold,

If the weather is hot.

If the weather is windy,

Rainy and grey.

I’ve got my umbrella

and Im going out to play.

 

Język używany na zajęciach:

What do we do when the weather’s …? Today it’s sunny. Put on… Take off… Finish your worksheet. Everyone listen to me. Crayons in the box. Worksheets in your folders. 1, 2, 3. Count and write. Match the clothes. You need glue/ pencils.

 

Książeczki, historyjki:

Cookie’s clothes.

Cookie goes out.

Elmer’s weather.

Spots.