Niedźwiadki – 5P

 

                                          PAŹDZIERNIK

 

Ścieżka edukacyjna: „W żółtych płomieniach liści”- ekologia

 

Nawyki:

 

Socjalizacja: Sprawnie ustawiam się i ładnie chodzę w parze.

Praca: Cisza pomaga mi lepiej pracować.

Autonomia: Po pracy i posiłku zostawiam czysty stolik.

 

Bity:

 

– imion – wyrazy drukowane,

– czytania – zwierzęta leśne, warzywa,

– obrazkowe – zwierzęta chronione w Polsce, słynne zabytki Polski.

 

Zabawy matematyczne:

 

Rytmy/Liczenie

 

  • Ćwiczenia i zabawy rytmiczne- pory roku, dni tygodnia, nazwy miesięcy,
  • Ćwiczenie rytmicznej regularności w organizacji czasu,
  • Nauka ciągów rytmicznych ( np. klocki białe, czerwone, zielone, białe…),
  • Proste dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 na konkretach,
  • Kształtowanie operacyjnego rozumowania.

 

Zabawy polonistyczne:

 

Wyrazy dźwiękonaśladowcze,

Nauka sylab- FA, FO, FU, FE, FI, FY, WA, WO, WU, WE, WI, WY,

– Przypomnienie samogłosek,

Domino obrazkowo- literowe,

Nauka opowiadania prostych historii ( zdania pojedynczo złożone),

– Ćwiczenie pisowni własnego imienia.

 

Mała motoryka:

 

– rysowanie po śladzie ( kolorowanki grafomotoryczne),

– przechodzenie labiryntu,

– ćwiczenie wzorów na tangramach,

– układanie puzzli,

– malowanie farbami,

– nawlekanie koralików,

– zabawy paluszkowe,

– wiązanie butów.

 

Duża motoryka:

 

– Ćwiczenie chwytania i rzucania piłki,

– Przechodzenie po drabinkach,

– Utrzymanie równowagi na ścieżce sensorycznej.

 

Utwory muzyczne:

 

  1. G.F. Handel „Muzyka sztucznych ogni”, koncert D-dur- Bouree.
  2. A. Chaczaturian „Taniec z szablami”.

 

Bajka:

 

  1. Mycielska „Fikus”,
  2. Chmielewska „Cztery strony czasu”,
  3. Boyer „ Biblia. Wielkie opowieści Starego Testamentu”.

 

 

Przysłowia:

 

  1. Drzeć z kimś koty.
  2. Apetyt rośnie w miarę jedzenia.

 

Zagadki:

 

Gdy go długo nie ma, wszyscy narzekają a gdy przyjdzie- pod parasol wszyscy się chowają. (deszcz)

 

Ktoś tęgi i zielony ma kołnierz nakrochmalony. Głowa łysa i nie pusta. Kto to taki? (kapusta)

 

Czekała Basia aż do jesieni i widzi, że w liściach coś się rumieni. Dojrzałe, okrągłe, błyszcz się ładnie. Jesienny wiatr dmuchnie- na ziemię spadnie. (jabłko)

 

W ziemi się rodzą z jednego wiele. Najsmaczniejsze są jesienią pieczone w popiele. (ziemniaki)

 

Gdy je wiosną rolnik w ziemię orną wrzui to jesienią z braćmi do niego powróci. (ziarno)

 

Płynie po niebie mała lub duża. Gdy zakryje słońce, świat się zachmurza. ( chmura)

 

Unosi szybowce, popycha żaglowce, obraca wiatraki- siłacz z niego taki. (wiatr)

 

 

Wierszyki logopedyczne:

 

  1. „Szop pracz”

 

Wczoraj szop pracz duży
szelki prał w kałuży.
Patrzył przy tym bacznie,
czy już biegną czaple.
Bo czaple i szopy
gnają do roboty!
Lubią też szalenie
bąbelki i pianę, czyszczenie i pranie,
i wszelkie inne
porządkowanie!
Lubią pralnie, lubią szwalnie.
Piorą w balii albo w wannie.
Szumi rzeczka. Szop nad rzeczką
Odpoczywa, pije mleczko,
Bo był grzeczny – szop pracz duży,
Który szelki prał w kałuży.

 

  1. „Szara myszka”

 

Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

 

 

Wiersze:

 

  1. Anna Warecka „Jesień chodzi po lesie” (fragm.)

Jesienią, jesienią
lecą liście na ziemię,
lecą jabłka czerwone,
liście żółtozielone.
Jesienią, jesienią
lecą z drzewa na ziemię
wielkie, twarde kasztany,
w liściach leżą schowane.
Jesień chodzi po lesie,
zbiera grzyby brązowe,
wiatr koszyki jej niesie
i orzechy w nie chowa.

2.     Marta Próchniewicz  „Śmieci”

 

Śmieci

Wierszyk ten jest dla tych dzieci
Które rozrzucają śmieci.
Otóż wszystko się zaczęło w bardzo piękny, ciepły dzień,
Dyziu siedząc na podwórku zjadał ze słoika dżem.
Jak już wszystko co w słoiku, mały Dyziu palcem wydarł,
Mlasknął, westchnął, bez namysłu brudna buzię w rękaw wytarł.
„Chyba pora już na rower”- rzeknął Dyziu bardzo śmiale,
Pustym słojem zostawionym nie przejął się wcale.
Kopnął słoik hen daleko, by mu nie zalegał,
Śpieszył się bo tuż za rogiem już kolega czekał.
Słoik rozbił się o kamień, szkło się posypało,
Na bardzo drobne kawałki, nie było ich mało.
Dyziu razem z kolegami robili zawody,
Który tor przejedzie szybciej mijając przeszkody.
Zabawa była udana, chłopcy się zmęczyli.
Po przekąski i napoje do domu wrócili.
Dyziu na swoje podwórko wjeżdża wraz z kolegą,
Ale nagle coś z rowerem dzieje się dziwnego.
Trzask! I Dyziu już na ziemi, cos tutaj źle poszło.
Noga krwawi a w kolanie wbite ostre szkło.
Opatruje Dyzia pani, która z pieskiem szła.
„Kto tu na naszym podwórku rozbił tyle szkła?
Kto to zrobił nie pomyślał, że śmiecąc w ten sposób,
Naraża nie tylko siebie lecz wiele innych osób.”
Dyziu bardzo zawstydzony przyznał się do tego,
Że wypadek na rowerze zdarzył się przez niego.
Wszystko posprzątał starannie-pomogły mu dzieci.
Od tej pory postanowił segregować śmieci.

 


 

Zajęcia z języka angielskiego

 

 

Tematy przewodnie: powitanie, pożegnanie, kolory, jedzenie

 

Piosenki  i rymowanki:

Do you like broccoli ice cream (Super Simple Songs)

Do you like pickle pudding (SSS)

The muffin man (SSS)

If You’re Happy And You Know It (SSS)

Apples & Bananas (SSS)

This is the way (SSS)

I See Something Blue (SSS)

I See Something Pink (SSS)

Look at me ! (I can sing in English)

Rock Scissors Paper #3 (SSS)

My favourite green t-shirt (I can sing in English)

This way willowbee (Play&Pretend)

Colors(Play&Pretend)

Jelly on a plate (SSSOxford)

Shake Your Body Down (Laurie Berkner)

Song in My Tummy (Laurie Berkner)