Niedźwiadki – 5P

KWIECIEŃ

 

Ścieżka edukacyjna: „ Co w trawie piszczy”/ Wiosna/ Wielkanoc

 

Nawyki:

 

Socjalizacja: Na placu zabaw bawię się w zgodzie z innymi.

Praca: Dbam o porządek na placu zabaw.

Autonomia: Staram się kończyć swoją pracę.

 

 

Bity:

 

  • imion i nazwisk – wyrazy drukowane

 

  • czytania – zwyczaje wielkanocne, najgłębsze jeziora polskie
  • obrazkowe – słynne zabytki Polski, chrząszcze

 

 

Zabawy matematyczne

 

Kształtowanie intuicji geometrycznych.

 

  • wyodrębnianie kształtów w przedmiotach (płasko i przestrzennie)

 

  • manipulowanie klockami i przedmiotami o kształtach figur geometrycznych

 

  • układanie figur (płasko i przestrzennie)
  • układanie własnych kompozycji przy pomocy klocków edukacyjnych Dienesa

 

  • zabawa w architekta

 

 

Zabawy polonistyczne:

 

  • utrwalanie poznanych sylab (z „M”, „P”, „B”, „L”, „F”, „W”, „T”, „D”, „S”, „Z”)

 

  • wprowadzanie nowych sylab (z „K”, „G”, „J”, „N”)

 

  • wyklaskiwanie sylab w wyrazach

 

  • samodzielne odczytywanie wyrazów znajdujących się na planszach sylabowych w sali

 

  • bity wyrazowe

 

  • utrwalanie pisowni własnego imienia i nazwiska.

 

 

Motoryka mała:

 

– rysowanie po śladzie

– ćwiczenie wzorów przy tabliczkach grafomotorycznych

– wyklejanie przy użyciu różnych materiałów

– zabawy z plasteliną

– nawlekanie koralików

– ćwiczenia ze sznurowankami i przewlekankami

– nauka sznurowania butów.

 

 

 

 

Utwory muzyczne:

 

  1. Georg Fredrich Handel – ,,Muzyka sztucznych ogni”- La Paix: Largo.

 

  1. Georg Friedrich Handel – Alleluja z oratorium ,, Mesjasz”.

 

Bajka:

 

„Kiedy święci byli mali” M. Maassen – Zajaczkowska

 

Przysłowia:

 

 

  1. Nie wszystko złoto co się ś

 

  1. Co dasz dobremu przyjacielowi, nie zginie.

 

 

Zagadki:

 

 

Nie ma lepszej lotniczki Ogon niczym nożyczki Lepi gniazdo pod strzechą, Jest dla ludzi pociechą,

 

W powietrzu toczy kółka. Kto to taki?…

 

(jaskółka)

 

Szarzeje i niknie w jesieni,
a wiosną na łące znów się zazieleni. (trawa)

 

Skrzydełka mam jak płatki,
choć sam nie jestem kwiatem.
I nad kwiatami w słońcu
wesoło fruwam latem. (motyl)

 

Złośliwa panienka,
w pasie bardzo cienka.
Leci, brzęczy z daleka.
Każdy od niej ucieka. (osa)

 

Błyszczą jej kropki w promieniach słonka,
gdy się ten owad po łąkach błąka,
a nazywa się on… (biedronka)


Co buduje każdy ptak,

By chować pisklęta?

A tylko kukułka
o tym nie pamięta. (gniazdo)

 

Co ona przekopie
to one wygładzą.
W domowym ogródku
bardzo się przydadzą. (grabie)

 

Po marcu przyjeżdża
w kwiecistej karecie.
Przed majem odjeżdża.
Kto to taki? Czy wiecie? (kwiecień)

 

Są żółte jak kaczuszki.
Myślicie, że mają nóżki?
Nie! One wczesną wiosną,
na mokrej łące rosną. (kaczeńce)

 

Kolorowe i pachnące,
czy w ogrodzie, czy na łące
zawsze chętnie je zbieramy
na bukiecik dla swojej mamy. (kwiaty)

 

Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem
słodkie upominki każdemu rozdaje. (zajączek wielkanocny)

 

Choć już Święta blisko
wiatr na dworze dmucha.
Na talerzu, w domu
kiełkuje (rzeżucha)

 

Zagląda ciekawie
przez okienko – słonko.
Bo też chce zobaczyć
koszyk ze (święconką)

W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię. (pisanki)

Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś przecież…(Wielkanoc)

Na wielkanocnym stole
to ona króluje.
Polana słodkim lukrem
i gościom smakuje. (babka wielkanocna)

Przylatują z daleka bociany.
Zakwitają w lesie sasanki.
Marzanna umknęła do morza,
Od tej pory cieplejsze są ranki. (wiosna)

Mleczka nie chcą pić.
Nigdy nie biegają.
Choć mają futerka,
ogonków – nie mają.
Oj dziwne to kotki!
Wolą stać w wazonie,
niż wziąć się za psotki. (bazie)

 

 

Wierszyki logopedyczne:

 

„Oznaki wiosny” E. M. Skorek

 

Kiedy wiosna tu przychodzi,

pani zima stąd odchodzi.

 

Słońce świeci już jaśniutko,

wietrzyk wieje tak leciutko:

– Szszsz…

 

Budzą się w słońcu motyle,

kwitną złociste żonkile.

 

W ogrodzie u mojej mamy

czerwienią się tulipany.

 

Rośnie trawa, świeci słońce,

boćki klekoczą na łące:

– Kle, kle, kle, kle…

 

Kiedy słyszą klekot żabki,

uciekają do sadzawki:

– Kum, kum, kum, kum…

 

Już jaskółki przyleciały,

jest też z nami słowik mały:

– Tirli, tirli, tirli…

Gile za to odleciały,

bo za ciepło u nas miały:

– Frrr, frr, frr…

 

Wszystko to oznaki wiosny,

wie o tym dziecko i… każdy dorosły!

 

 

„Dary wiosny” E. M. Skorek

 

Zawitała do nas wiosna,

pani piękna i … radosna.

 

W prezencie przyniosła kwiecie,

by cudnie było na … świecie.

 

Na drzewo i ten krzew szary

rzuciła zielone … czary.

 

Ptaków tłumy czarowała,

piękne nutki … darowała.

 

Dobrze jest mieć takie dary,

bo dotąd świat nasz był … szary.

 

Zimę i szarą pogodę

wysłała w daleką … drogę.

 

 

Wiersze:

 

„JAK ZWIERZĘTA BUDZĄ SIĘ WIOSNĄ Z ZIMOWEGO SNU?”

 

Ze snu zimowego budzą się zwierzęta, tyle ich dokoła, że trudno spamiętać!

 

Hen, w górach za świstał mały zawadiaka:

– Już wiosna! Już wiosna! Słuchajcie … (świstaka)

 

Całą długą zimę w jaskini przesiedział

ten brunatny olbrzym. Strzeżcie się …(niedźwiedzia)

 

Obudził się głodny, więc jedzenia szuka, dlatego dziś pusta jest jama …(borsuka)

 

Kolczasta kuleczka… No, jakie to zwierzę?

  • Nie można mnie nie znać! Przecież jestem …(jeżem)

 

  • Jak dobrze, że wreszcie skończyła się zima,

wezmę dom na plecy i pójdę! – rzekł …(ślimak)

 

– Bocian nie przyleciał! Za chory! Za słaby! cieszą sie w sadzawce rechotliwe …(żaby)

 

,,Już Wielkanoc”

 

Święta, Święta Wielkanocne

Jak wesoło, jak radośnie.

 

Już słoneczko mocno grzeje

Miły wiatr wokoło wieje.

 

Rośnie trawa na trawniku

Żółty żonkil w wazoniku.

 

Na podwórku słychać dzieci

Ach, jak dobrze, że już kwiecień.

 

A w koszyczku, na święcone

Jajka równo ułożone.

 

Śliczne, pięknie malowane

Różne wzory wymyślone.

 

Jest baranek z chorągiewką

Żółty kurczaczek ze wstążeczką.

 

I barwinek jest zielony

W świeże kwiatki ustrojony.

 


JĘZYK ANGIELSKI

Tematy: Wielkanoc; zwierzęta (crocodile, parrot, monkey, snake, tiger, lion, etc.); umiejętności (I can sing. I can run. I can dance.); przymiotniki opisujące zwierzęta (long, soft, round, small, etc.);  wyrazy na litery M, N, O, P

 

Piosenki:

Pet song (Cookie A)

Jungle animals song (Cookie B)

Jungle chant (Super Surprise 3)

Yes, I can (Super Simple Songs)

Mary Had a Kangaroo (SSS)

Animal Action (Play & Pretend)

Going on a lion hunt (Play & Pretend)

Easter eggs chant (Cookie B)

Easter Bunny song (Cookie B)

 

Rymowanki, wieszyki:

Walking through the jungle

What do I see?

A … (crocodile)

Looking back at me.

 

Język używany na zajęciach:

Do you like spiders? Yes, I do/ No, I don’t. Move your arms. Match the animals. A parrot goes alike this. Squawk! Squawk! Squawk! I can see a … (snake). Be a … (tiger). What’s your favourite animal? Draw your favourite animal. Small eyes, big ears, and a big mouth.

 

Książeczki, historyjki:

Can I have a pet?

What’s this?

 


 

PSYCHOMOTORYKA

 

  • Chodzenie po drabince poziomej

  • Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku

  • Ćwiczenia z elementem równowagi

  • Ćwiczenia z elementami rzutu, celowania i toczenia

  • Ćwiczenie ramion i nóg

  • Ćwiczenie wyprostne i zwinnościowe

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

  • Ćwiczenie tułowia – skłony w tył

  • Ćwiczenie tułowia – skręty

  • Ćwiczenia mięśni grzbietu

  • Ćwiczenia oddechowe

  • Ćwiczenia uspokajające /masaż relaksacyjny/