Niedźwiadki – 5P

LISTOPAD

 

Ścieżka edukacyjna: „W pracowni artysty” – Teatr / Książka

 

 

Nawyki:

Socjalizacja: Słucham uważnie innych i cierpliwie czekam na swoją kolej.

Praca: Po skończonej pracy odkładam przybory na miejsce.

Autonomia: Staram się jeść wszystko co zostanie mi podane.

 

 

Bity:

imion – wyrazy drukowane (z zastosowaniem wielkich i małych liter)

czytania – teatr, drzewa liściaste

obrazkowe – władcy Polski z dynastii Piastów, ptaki odlatujące na zimę

 

 

 

Zabawy matematyczne:

  • określanie miejsca przedmiotów – operowanie pojęciami typu: nad, pod, obok, w, za, przed.
  • proste dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 na konkretach
  • zabawy w przeliczanie na konkretach, kształtowanie pojęć mniej, więcej, tyle samo
  • składanie pociętych obrazków w całość

 

 

Zabawy polonistyczne:

  • przypomnienie poznanych sylab LA, LE, … i BA, BE,…
  • ćwiczenie pisowni własnego imienia
  • nauka opowiadania prostych historii
  • układanie liter ze sznurka, pisanie liter w mące
  • historyjki obrazkowe – trzy-, cztero-, pięcio- i wieloelementowe
  • zapoznanie z wielkimi i małymi literami

 

 

 

Motoryka duża:

raczkowanie do tyłu

klaskanie naprzemienne w pozycji stojącej i siedzącej

chodzenie z przedmiotem na głowie po wyznaczonej linii

rowerek

drabinka pozioma

 

Motoryka mała:

rysowanie po śladzie

łączenie kropek, kresek

malowanie farbami

wyklejanie przy użyciu różnych materiałów

zabawy muzyczno – ruchowe

nauka wiązania sznurowadeł metodą „zajęczych uszu”

 

 

Utwory muzyczne:

  1. Fryderyk Chopin – III Etiuda E – dur op. 10.
  2. Ludwig van Beethoven – Temat z VI symfonii F-dur ,, Pastoralnej”.

 

 

Bajka:

Janosch „Świerszczyk Muzykant i Kret”

 

 

Przysłowia:

Ćwiczenie czyni mistrza.

Kto pod kim dołki kopie – sam w nie wpada.

 

 

 

Zagadki:

 

Jak się nazywa taki budynek,

w którym zobaczysz scenę, kurtynę?

Krzesła tam stoją rząd za rzędem,

a ja tam bajkę oglądać będę.  (TEATR)

 

 

Spotkasz go w niezwykłym miejscu,

gdzie jest scena i kurtyna.

Gdy podniosą ją do góry,

on swój występ już zaczyna.  (AKTOR)

 

 

To podnosi się, to spada,

a gdy spada to się klaszcze.

Choć nie śpiewa i nie gada

ważną rolę gra w teatrze.  (KURTYNA)

 

Jest to mała laleczka na patyku, którą trzymamy w dłoni i można nią kierować  (KUKIEŁKA)

 

Jest to laleczka, którą zakładamy na dłoń  (PACYNKA).

 

Aktor zasłania nią twarz.  (MASKA)

 

Co biją dzieci aktorom,

gdy się w teatrze zbiorą?  (OKLASKI)

 

Kto obmyśla jak przedstawić bajkę na scenie?  (REŻYSER)

 

Kto pisze muzykę do przedstawienia?  (KOMPOZYTOR)

 

Kto to jest?

Odgadnie chyba każde dziecko!

Stoi przed orkiestrą i wywija pałeczką  (DYRYGENT)

 

 

 

Wierszyki logopedyczne:

 

Katar

Jan Brzechwa

Spotkał katar Katarzynę – A psik!

Katarzyna pod pierzynę – A psik!

Sprowadzono wnet doktora – A psik!

„Panie jest na katar chora!” – A psik!

Terpentyną grzbiet jej natarł – A psik!

A po chwili sam miał katar – A psik!

Poszedł doktor do rejenta – A psik!

A to właśnie były święta – A psik!

Stoi flaków pełna micha – A psik!

A już rejent w michę kicha – A psik!

Od rejenta poszło dalej- A psik!

Bo się goście pokichali – A psik!

O tych gości znów ich goście – A psik!

Że dudniło jak na moście – A psik!

Przed godziną jedenastą – A psik!

Już kichało całe miasto – A psik!

Aż zabrakło terpentyny – A psik!

Z winy jednej Katarzyny – A psik!

 

 

Kraina zwierząt

 

Gdy kotek zgubi swą mamę,

Gdy sam na podwórku zostanie

Jak piszczy, gdy mleczka by chciał?

Miau, miau, miau

 

Gdy kaczka uczy kaczuszki

Jak w wodzie moczyć swe nóżki,

To kiedy zachęcić je ma, to woła:

Kwa, kwa, kwa

 

Gdy mały cielaczek w oborze

Na nóżkach już ustać nie może,

Jak mama krówka muczy do snu?

Muuu, muuu, muuu

 

Gdy kózki małe na łące

Kwiatki zrywają pachnące,

Jak meczą, gdy jeść im się chce?

Mee, meee, mee

 

Gdy małe żółte kurczęta

Do snu mrużą swoje oczęta,

Co mówią, gdy coś im się śni?

Pii, Pii, Piiii

 

A małe świnki w chlewiku

Rozmów prowadzą bez liku

I wszystkie wołają, gdy robi się szum

Chrum, chrum, chrum

 

 

Zielony, żółty, rudy, brązowy

Małgorzata Strzałkowska

Zielony, żółty, rudy, brązowy

– jesień uderza mi już do głowy!

Z radością witam jesienne chłody

I rynny pełne spienionej wody!

Z radością witam jesienne pluchy,

jesienne wichry i zawieruchy!

Nareszcie jesień! Nareszcie słota!

Strumienie deszczu i góry błota,

długie wieczory, kasztany, chmury,

żołędzie, liście, mgły i kaptury!

Wyciągam z szafy stos rękawiczek,

kalosze, beret, ciepły szaliczek

i skacząc sobie poprzez kałuże,

pędzę przywitać jesienne burze!

Zielony, żółty, rudy, brązowy

– jesień uderza mi już do głowy!

 

Wiersze

 

„Piękna jest nasza ziemia”

Cz. Janczarski

Piękna jest nasza ziemia,

Przejrzysty nad nią błękit.

Piękna jest nasza mowa

I pieśni, i piosenki.

 

Piękna jest nasza Wisła

Od gór dalekich do morza.

Piękne są nasze dęby,

topola, sosna i brzoza.

Piękny jest biały orzeł,

piękna jest biel i czerwień.

Piękna nasza Ojczyzno

kochać będziemy Cię wiernie

 

Takie miejsce

Marek Głogowski

Teatr to jest takie miejsce,

w którym mocniej bije serce.

Jeszcze nim się rozpocznie przedstawienie,

panuje wielki ruch na scenie:

Jedni budują dekoracje,

drudzy wnoszą rekwizyty

(bywa, że solidnie zmachają się przy tym).

A potem, zanim podniesie się kurtyna,

serce aktora prędzej bić zaczyna.

Gong. Światła. Słychać pierwsze słowa…

Już aktor tremę opanował.

A na widowni w czwartym rzędzie

z lewej strony siedzisz ty,

uroczysty i wzruszony,

wstrzymujesz oddech i w sekundzie ciszy

– gdy milknie aktor – własne serce słyszysz!

 

 


 

JĘZYK ANGIELSKI

 

5 Środki transportu, Części twarzy, Five little peas 1-2hands – Laurie Berkner

Song in my tummy – L.Berkner

Drive my car – L. Berkner

If you’re happy and you know it- Barefoot Books

Head, shoulders, kness and toes (SSS)

The Pinocchio (SSS)

 

 

Face song (Cookie and friends B)

 

Touch your ears and touch your nose.

Touch your ears and touch your nose.

Touch your ears and touch your nose.

Early in the morning.

 

Comb your hair and wash your face.

Comb your hair and wash your face.

Comb your hair and wash your face.

Early in the morning.

 

Open your mouth and close your eyes.

Open your mouth and close your eyes.

Open your mouth and close your eyes.

Early in the morning.

 

Five little peas (Happy Rhymes 2)

 

Five little peas

In a peapod pressed,

One grew, two grew,

And so did all the rest.

They grew and grew

And did not stop,

Until one day

The peapod popped!