Jeżyki – 3P

WRZESIEŃ 2020

 

Ścieżka edukacyjna: „Świat wokół mnie”

Ja – moje miejsce w przedszkolu.

 

Nawyki:

 

Socjalizacja: Staram się być dzielny przy rozstaniu z rodzicami.

Praca: Sprzątam zabawki.

Autonomia: Zdejmuję buty i odkładam je na swoje miejsce.

 

 

Bity:

  • czytania – imiona dzieci, pomieszczenia w przedszkolu
  • obrazkowe – środki transportu, przedmioty w przedszkolu

 

 

Zabawy matematyczne:

  • orientacja przestrzenna (kształtowanie świadomości schematu własnego ciała oraz zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, rozpatrywanie otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby – zabawy z misiem)
  • rytmiczna organizacja czasu (dzień/noc, pory roku)
  • rytmy (graficzne i ruchowe)

 

Ćwiczenia:

  1. Motoryka duża:
  • drabinka – przejście, zwis na drabince
  • turlanie
  • czołganie
  • układy rytmiczno-ruchowe przy muzyce, ćwiczenia schematu ciała i kierunków
    w przestrzeni.

 

  1. Motoryka mała:
  • rysowanie po śladzie
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno – ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny lub glina
  • nawlekanie.

 

 

Utwór muzyczny:

  1. Jan Sebastian Bach  – Badinerie z II suity na flet i orkiestrę smyczkową.
  2. Antonio Vivaldi – Koncert A-dur – Allegro molto.

 

 

Bajka:

Paweł Księżyk „Jeżyk Cyprian i pierwszy dzień jesieni”

 

 

Przysłowia:

Skoro wrzesień, to już jesień, ale jabłek pełna kieszeń.

Odwaga dużo pomaga.

 

 

Zagadki:

Jest tam dużo dzieci,

jest Pani kochana,

która dziećmi się zajmuje,

prawie tak jak mama.

(przedszkole)

 

Pluszowy przyjaciel
z oklapniętym uszkiem
wskakuje wieczorem
pod twoją poduszkę.

(miś)

 

Idę sobie leśną drogą,
czasem gniewnie tupnę nogą.

Kolce mam i wzdłuż i wszerz!
Kto ja jestem? To ja … .                       

     (jeż)

 

Co to za miesiąc, który niesie

grzyby i wrzosy liliowe w lesie,

w sadach soczyste jabłka czerwone,

a także pierwszy szkolny dzwonek?

           (wrzesień)

 

Czy mi dzieci dziś powiecie,

jaka pora roku nastaje po lecie?

     (jesień)

 

Co to za ogrodnik? Konewki nie miewa,

a podlewa kwiaty, warzywa i drzewa?

(deszcz)

 

 

Zadania logopedyczne:

  • unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
  • wypychanie językiem policzków w prawo i w lewo
  • ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte
  • oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy   zamkniętych i otwartych ustach
  • wibrowanie
  •  wargami bbb, bbb
  • całuski i szerokie uśmiechy

 

 

Wierszyki logopedyczne:

Iwona Michalak-Widera „Odgłosy zwierząt”

Kotek miauczy   miau, miau, miau.

Piesek szczeka   hau, hau, hau.

Żabka kumka   kum, kum, kum.

Rybka pluska   plum, plum, plum.

Świnka kwiczy   kwi, kwi, kwi.

A kurczaczek   pi, pi, pi.

Baran beczy   be, be, be.

Mała kózka   me, me, me.

Jeże tupią   tup, tup, tup.

Krecik słyszy   łup, łup, łup.

Gąska gęga   gę, gę, gę.

Bocian woła   kle, kle, kle.

Krowa muczy   mu, mu, mu.

Gdzie cielątko?   Tu, tu, tu.

Pszczoła robi   bzzz, bzzz, bzzz.

Ptak odleciał   frr, frr, frr.

Kaczka kwacze   kwa, kwa, kwa.

Konik rży   iha, ha.

Kura gdacze   ko, ko, ko.

Dziadek na to   ho, ho, ho.

Małpka fika   fik, fik, fik.

Słoń Katarek ma   a psik!

Królik kica   kic, kic, kic.

Mała myszka nie ma   nic.

WIETRZYK

Wietrzyk wieje mocno na wiatraczek mały,

żeby mu się skrzydła szybko obracały.

Gdy lekko zawieje choć skrzydłem porusza,

jednak do obrotu wolnego o zmusza.

Teraz wieje silniej na wiatraczek mały

by znów jego skrzydła szybciej wirowały.

Gdy lekko zawieje, choć skrzydła porusza,

znowu do obrotu wolnego je zmusza.

Gdy zawieje silniej wiatraczek wieruje,

szybko skrzydełkami dumnie wymachuje.

Bardzo prosty wniosek z ćwiczenia wynika,

wie już o nim Ola, Maciek, Dominika.

Kiedy wszystkie dzieci mocno tak dmuchały,

to skrzydła wiatraczka szybciej wirowały.

Ale gdy dzieci dmuchały leciutko,

wirował wiatraczek długo i wolniutko.

Wniosek jest więc taki: prędkość wirowania,

zależy z pewnością od siły dmuchania.

 

 

Wiersze:

 

Bożena Forma „Pierwszy dzień w przedszkolu”

Dzisiaj pierwszy dzień w przedszkolu,
wszyscy w sali się zebrali,
pani prosi by starszacy
z maluchami się poznali.

Potem dzieciom pokazuje
– szatnię, kuchnię, piękne sale,
chce by już od pierwszej chwili
dzieci czuły się wspaniale.

Wciąż starszakom przypomina,
dla maluchów bądźcie mili,
by przedszkole i nas wszystkich
bardzo mocno polubili.

W każdej sali nowe książki
i zabawki, klocki, gry,
wszyscy o nie bardzo dbają,
niech przetrwają wiele dni.

Dzieci w szatni mają znaczki,
w salach miejsca przy stoliczkach
i kochają panią która
jest im zawsze bardzo bliska.

Niech im miło czas upływa,
niechaj zawsze się zgadzają
i spędzone wspólnie chwile
w swoich myślach zachowają.

 

Iwona Salach „Jeż”

W suchym lesie mieszka jeż
chcesz zobaczyć – to się spiesz!
Pod gromadką liści śpi,
gdy słoneczko złote lśni.
Jabłek nigdy nie zajada
chętnie złapie zaś owada.

 

I poluje tylko nocą
kiedy gwiazdki już migocą.
Gdy nastaje sroga zima
jeżyk drzemkę rozpoczyna.
Budzi się zieloną wiosną
kiedy młode trawki rosną.