Jeżyki – 3P

 

LISTOPAD

 

Ścieżka edukacyjna: ,,W pracowni artysty”/ Muzyka.

 

 

Nawyki:

 

Socjalizacja: Przed wyjściem z sali ustawiam się.

Praca: Odkładam przybory na miejsce.

Autonomia: Przy myciu rąk podwijam rękawy.

 

 

Bity:

  • czytania – imiona, instrumenty dęte, członkowie rodziny
  • obrazkowe – instrumenty muzyczne, wielcy kompozytorzy muzyki poważnej
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (31-40), (41 – 50).

 

Zabawy matematyczne:

 

Przewidywanie następstw, wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia

  • ćwiczenia i zabawy obserwacyjne – łączenie czynności z ich skutkami, obserwacja zmian odwracalnych i nieodwracalnych, eksperymenty, związki przyczynowo – skutkowe
  • historyjki obrazkowe – trzy, cztero, pięcio i wieloelementowe

 

Zabawy polonistyczne:

  • samogłoski – O, E, Y (wg. prof. J. Cieszyńskiej)

 

 

Ćwiczenia:

  1. motoryka duża:
  • drabinka – przejście, zwis na drabince
  • raczkowanie do tyłu
  • klaskanie naprzemienne w pozycji siedzącej i stojącej
  • chodzenie z przedmiotem na głowie po wyznaczonej linii
  • jazda na rowerze (rowerek)

 

  1. motoryka mała:
  • rysowanie, naklejanie, nawlekanie, lepienie z plasteliny
  • zabawy paluszkowe
  • kreślenie po śladzie, w powietrzu, w kaszy, na plecach

 

 

Utwory muzyczne:

  1. Georg Friedrich Haendel – Bourre z II suity D-dur
  2. Antonio Vivaldi – Symfonia C-dur – Allegro molto

 

Bajka:

Wojciech Widłak „Porządek” (ze zbioru opowiadań pt. „Pan Kuleczka”)

 

Przysłowia:

Kłamstwo ma krótkie nogi.

Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.

 

Zagadki:

 

Różne wydaje dźwięki,
gra na nim pani.
Palcami w klawisze uderza,
a my wtedy śpiewamy. (pianino)

 

Z pomocą dźwięków,

z pomocą ucha,

z radia lub z płyty

człowiek jej słucha. (muzyka)

 

Duża albo mała

jak u słonia zwie się.

Gdy zaczniesz w nią dmuchać

melodia się niesie. (trąbka)

 

Pytanie nietrudne,

każdy to przyzna:

Jak się nazywa

twoja ojczyzna? (Polska)

 

W górach mieszka

wielki ptak.

To jest Polski

naszej znak. (orzeł)

 

Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)

 

Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi
pod dach uciekają. (deszcz)

 

 

Czujemy go na twarzy,
włosy nam rozwiewa.
Jest niezbędny dla żeglarzy,
głośno szumi w drzewach. (wiatr)

 

Wszyscy mówimy,
że biała jak mleko.
Przez nią nie widzimy,
tego co daleko. (mgła)

 

Zadania logopedyczne:

 

  • mocne wciąganie powietrza i powolne wypuszczanie
  • głębokie nabieranie powietrza ustami i mocne dmuchanie
  • wdychanie i wydychanie powietrza przez nos

 

 

Wierszyki logopedyczne:

 

Ewa Małgorzata Skorek „Zapachy”

Stoją sobie na półce
flakoniki pachnące,
pachną mamy perfumy
niczym kwiaty na łące.
Zapamiętaj ten zapach
bo na pewno jest warto,
wciągnij zapach więc noskiem,
wypuść buzią otwartą.
Kiedy mama jest w kuchni
i gotuje pyszności,
w całym domu od razu
zapach potraw zagości.
Zapamiętaj ten zapach
bo na pewno jest warto,
wciągnij zapach więc noskiem,
wypuść  buzią otwartą.
Kiedy idziesz na spacer
mijasz jakąś piekarnię,
zapach świeżych bułeczek
wnet twój nosek ogarnie.
Zapamiętaj ten zapach
bo na pewno jest warto,
wciągnij zapach więc noskiem,
wypuść buzią otwartą.

 

„Wiatraczek”

Wietrzyk wieje mocno na wiatraczek mały,
żeby mu się skrzydła szybko obracały.
Gdy lekko zawieje, choć skrzydłem porusza,
jednak do obrotu wolnego go zmusza.
Teraz wieje silniej na wiatraczek mały,
by znów jego skrzydła szybciej wirowały.
Gdy lekko zawieje, choć skrzydła porusza,
znowu do obrotu wolnego je zmusza.
Gdy zawieje silniej, wiatraczek wiruje,
szybko skrzydełkami dumnie wymachuje.
Bardzo prosty wniosek z ćwiczenia wynika,
wie już o nim Ola, Maciek, Dominika.
Kiedy wszystkie dzieci mocno tak dmuchały,
to skrzydła wiatraczka szybciej wirowały.
Ale kiedy dzieci dmuchały leciutko,
wirował wiatraczek długo i wolniutko.
Wniosek jest więc taki: prędkość wirowania,
zależy z pewnością od siły dmuchania.

 

 

Wiersze:

 

Władysław Bełza „Katechizm polskiego dziecka”

Kto ty jesteś?

— Polak mały.

Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia?

— Mą ojczyzną.

Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

Coś jej winien?

— Oddać życie.

 

 

 

Dorota Gellner „Jesienny pociąg”

 

Stoi pociąg na peronie-
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie-
dokąd z nimi jechać będzie?

Rusza pociąg
sapiąc głośno.
Już w przedziałach
grzyby rosną,
a na półce,
wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.

Pędzi pociąg
lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.

O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
i potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.

 

 


 

JĘZYK ANGIELSKI

 

Tematy: powitanie, pożegnanie, kolory, zwierzęta domowe

 

Piosenki i rymowanki:

Ring ring’s song (Baby beetles)

Goodbye (BB)

Animal (BB)

Rabbit (BB)

Good Morning! (BB)

Walk (BB)

Big red car (I can sing in English)

Do it! (I can sing in English)

The animals on the farm (SSS)

Hide and seek (SSS)

Good morning, Mr. Rooster (SSS)

Hello Hello! Can You Clap Your Hands? (SSS)

Here we go (SSSOxfrod)

What do you hear? (SSS)