CZERWIEC

Ścieżka edukacyjna: ,,Palcem po mapie…”  /  Polska. Środki transportu.

Nawyki

Socjalizacja:  Umiem przeprosić, gdy się z kimś posprzeczam.

Praca: Oddaję pracę Pani dopiero, gdy ją skończę.

Autonomia: Dbam o schludny wygląd mundurka.

Bity

  • czytanie – miasta w Polsce, wyrazy na literę U, imiona, wyrazy dźwiękonaśladowcze, samogłoski
  • obrazkowe – środki transportu, kontynenty
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (81-90 i 91-100)

Zabawy matematyczne

Orientacja przestrzenna/ mierzenie płynów:

  • zabawa w sterowanego chowanego
  • marsz i rysowanie pod dyktando
  • eksperymenty (mierzenie płynów)

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E, O, U, I, Y (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • odczytywanie samogłosek w szeregu
  • zabawy logopedyczne
  • dzielenie na sylaby
  • wyszukiwanie samogłosek w wyrazach
  • wyrażenia dźwiękonaśladowcze wg metody prof. J. Cieszyńskiej

Ćwiczenia

  • Motoryka duża:
  • ruchy naprzemienne, 
  • rzuty do celu woreczkiem, 
  • siatkówka balonikiem, 
  • tory przeszkód,
  • slalom między pachołkami
  • Motoryka mała:
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny, cięcie wałeczków z plasteliny
  • nawlekanie koralików na sznurek
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach 
  • wycinanie nożyczkami

Utwory muzyczne

  1. Antonio Vivaldi „Cztery pory roku – Lato”
  2. Wolfgang Amadeus Mozart XL Symfonia g-moll (KV 550)

Bajka

,,Wojtek. Żołnierz bez munduru” Eliza Piotrowska

Przysłowia

  1. Kto pyta nie błądzi.
  2. Kto późno przychodzi sam sobie szkodzi.

Zagadki

Pytanie nietrudne, to każdy z was przyzna. 

Jak się nazywa nasza ojczyzna?  

(Polska) 

Co to za miasto, w którym, kiedy hejnał grają
na Ratuszu koziołki fikają? 

(Poznań)

Kierownica, siodełko, pedały.

To właśnie twój pojazd doskonały. 

(rower)

To są miejsca, gdzie pociągi

swe przystanki mają.

kiedy stoją przy peronie,

to ludzie wsiadają. 

(dworzec kolejowy)

Siedząc na tym urządzeniu,

w dół i w górę się ruszamy,

gdy jesteśmy na podwórku

to z niej chętnie korzystamy. 

(huśtawka)

Duży zbiornik wody,

na nim łódki pływają.

Często podczas wakacji

ludzie tam przebywają. 

(jezioro)

Waniliowe, truskawkowe,

chętnie je liżemy,

chociaż zimne- bo mrożone

to z ochotą zjemy. 

(lody)

Mały z płótna domek-

w lecie go stawiamy.

Gdy jesteśmy na wakacjach,

nocą w nim sypiamy.

(namiot)

Jest okrągła niczym kula,

dzieci chętnie z nią biegają,

na boisku w czasie meczów 

kopią ją lub odbijają.

(piłka)

W nim rosną drzewa,

w nim ptaki śpiewają.

W nim małe i duże

zwierzęta mieszkają.

(las)

Najgorętsze we wszechświecie,

świeci mocno, głównie w lecie.

Kiedy wschodzi dzień nastaje,

gdy zachodzi, sen rozdaje. 

(słońce)

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć nocą i wieczorami. 

(gwiazdy)

W niej się możesz kąpać,

piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta.

Bez niej nie byłoby życia na ziemi,

każdy niech o tym dobrze pamięta.

(woda)

W dawnej stolicy, od wieków wielu

Wisła obmywa stopy Wawelu.

(Kraków)

Z Karpat szybko na dół zbiega

pod Warszawą płynie.

I przez Toruń mknie do Gdańska,

aż w Bałtyku zginie.

(Wisła)

Choć ma ławki, klasy,

ale to nie szkoła.

Mknie przez pola, lasy

na stalowych kołach.

(pociąg)

Nie jeździ, nie lata,

a zwiedzisz nim pół świata.

Jest prawie jak ryba,

bo po wodzie pływa.

(statek)

Nie jest ptakiem,

lecz ma skrzydła.

Możesz się nim,

w podróż wybrać.

(samolot)

Wiersze

  • „Jedziemy na wakacje” 

autor – Cz. Janczarski

Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.
 
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.
 
Jedziemy na wakacje
w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty,
za mgłą, za obłokiem.
                              
Jedziemy na wakacje
Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku,
czekaj na nas w borze!

Wierszyki logopedyczne

  • Lato

autor – J. Nowak

Szumi, szumi woda, 

szumi, szumi las, 

szumią, szumią pola 

lato wita nas. 

Szumi, szumi woda, 

szumi, szumi las, 

szumią, szumią pola 

wiatr ochłodzi nas. 

MAJ

Ścieżka edukacyjna: ,,Co to za zwierzę…?”  /  Zwierzęta w zagrodzie, w lesie.

Nawyki

Socjalizacja: Potrafię przeprosić, gdy niewłaściwie się zachowam.

Praca: Starannie wykonuję moją pracę.

Autonomia: Uważam, by nie chlapać wodą w łazience.

Bity

  • czytanie – zwierzęta gospodarskie, czynności domowe, imiona, wyrazy dźwiękonaśladowcze, samogłoski
  • obrazkowe – wizerunki Matki Bożej z Sanktuariów w Polsce, zwierzęta egzotyczne
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (61-70 i 71-80)

Zabawy matematyczne

Zapisywanie czynności matematycznych / Tworzenie gier

  • proste działania arytmetyczne
  • zapisywanie prostych działań arytmetycznych
  • projektowanie gier planszowych

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E, O, U, I, Y (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • dzielenie na sylaby
  • wyszukiwanie samogłosek w wyrazach
  • wyrażenia dźwiękonaśladowcze wg metody prof. J. Cieszyńskiej

Ćwiczenia

  • Motoryka duża:
  • chodzenie po równoważni przodem, bokiem, tyłem
  • wchodzenie na drabinki pionowe i zwis na drążku
  • łapanie piłki po klaśnięciu
  • ćwiczenia sprawnościowe z piłką i woreczkiem
  • Motoryka mała:
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny, cięcie wałeczków z plasteliny
  • nawlekanie koralików na sznurek
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach 
  • wycinanie nożyczkami

Utwory muzyczne

  1. Johann Strauss – walc ,,Odgłosy wiosny”
  2. Jan Sebastian Bach – II suita orkiestrowa h-moll

Bajka

,,Skąd się biorą dziury w serze” Petra Maria Schmitt, Christian Dreller

Przysłowia

  1. Nie szata zdobi człowieka
  2. Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.

Zagadki

Ma króciutkie nóżki,
i maleńki ryjek,
chociaż igły nosi,
nigdy nic nie szyje.
(jeż) 

Ogon, uszy ma i kły
– psa daleki krewny.
W bajkach tylko bywa zły,
w lesie jest potrzebny.
(wilk) 

Wąsy białe i długie sterczą mu na dwie strony.

W mleku maczać je lubi nad miseczką schylony. 

(kot)

Na wysokich nogach,
z dużymi rogami,
po leśnych mknie drogach,
staje za drzewami.
(jeleń) 

To rude zwierzątko,
w dziupli sobie mieszka.
Skacze po gałęziach,
kocha się w orzeszkach.
(wiewiórka) 

Te piękne zwierzęta,

silne niesłychanie,

mogą ciągnąć wozy,

dorożki i sanie.
(koń) 

Boso chodzi, grzebie wszędzie, 

śpi na długiej, twardej grzędzie.

Na podwórku głośno gdacze: 

„Zniosłam jajko, chodź zobaczyć”. 

(kura)

Czarne, białe i łaciate,

spotkasz je na łące latem,

nikt przed nimi nie ucieka,

dać Ci mogą dużo mleka.

(krowa)

Najwierniejszy chyba przyjaciel człowieka.

Nie każdego jednak: na niektórych szczeka!

(pies)

Nóżki ma krótkie, ma i ryjek,

a do tego grubą szyję.

Bardzo małe ma kopytka.

Jeść jej dają do korytka.

(świnka)

Dość nerwowe jestem zwierzę,

jeśli na łące nie leżę.

Walczę z torreadorami,

a  ciosy zadaję rogami.

(byk)

Wytworny jest niebywale,

czerwone nosi korale.

Gdy na drodze mu ktoś stanie,

to usłyszy gulgotanie.

(indyk)

Ryję ziemię mymi kłami –
– nazywają je szablami.
Dzieci mam w prześliczne paski.
Bardzo kocham te bobaski.
Kto chce krzywdę im uczynić
pozna zemstę dzikiej świni.
Niech na drzewo zmyka w mig,
Wtedy jestem straszny ….
(dzik)

Kto nocą z kurnika kurę skradł

i długim, rudym ogonem zatarł ślad?

(lis)

Jest brunatny, albo biały,

nos ma czarny, futra w bród,

zaś ze wszystkich smakołyków

on najbardziej lubi miód.

(niedźwiedź)

Wiersze

  • „Dziwne rozmowy”

autor – A. Aleksandrowicz

  1. W chlewiku mieszka świnka

i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie,

to ona:” Kwi, kwi kwi!”.

  1. Na drzewie siedzi wrona

od rana trochę zła.

Gdy pytam:” Jak się miewasz?”.

to ona:” Kra, kra, kra”.

  1. Opodal chodzi kaczka,

co krzywe nóżki ma.

Ja mówię jej: ”Dzień dobry!”,

a ona :” kwa, kwa, kwa”.

  1. Przed budą trzy szczeniaki

podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię:” cicho, pieski!”,

a one:” Hau, hau, hau”.

  • ZOO

autor – Jan Brzechwa

Matołek raz zwiedzał zoo
I wołał co chwila: O-o!
Jaka brzydka papuga!
Żyrafa jest za długa!
Słoń za wysoki!
A po co komu te foki?
Zebra ma farbowane żebra!
Tygrys
Chętnie by mnie stąd wygryzł!
Na, a zajrzyjmy pod daszek:
Żółw – tuś, bratku, tuś!
A to? Ptaszek.
Niezły ptaszek -Struś!
Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
Uważnie mu się przygląda
I powiada wskazując na niego przez kraty:
Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!

TYGRYS
Co słychać, panie tygrysie?
A nic. Nudzi mi się.
Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?
Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł. (…)

PAPUGA
Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko.
Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz.

LIS
Rudy ojciec, rudy dziadek,
Rudy ogon – to mój spadek,
A ja jestem rudy lis.
Ruszaj stąd, bo będę gryzł. (…)

ZEBRA
Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?

KANGUR
Jakie pan ma stopy duże,
Panie kangurze!
Wiadomo, dlatego kangury
W skarpetkach robią dziury.

ŻUBR
Pozwólcie przedstawić sobie:
Pan żubr we własnej osobie.
No, pokaż się, żubrze. Zróbże
Minę uprzejmą, żubrze.

DZIK
Dzik jest dziki, dzik jest zły,
Dzik ma bardzo ostre kły.
Kto spotyka w lesie dzika,
Ten na drzewo szybko zmyka. (…)

MAŁPA
Małpy skaczą niedościgle,
Małpy robią małpie figle,
Niech pan spojrzy na pawiana:
Co za małpa, proszę pana! (…)

ŻYRAFA
Żyrafa tym głównie żyje,
Że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
Ja nie potrafię.

LEW
Lew ma, wiadomo, pazur lwi,
Lew sobie z wszystkich wrogów drwi.
Bo jak lew tylko ryknie,
To wróg natychmiast zniknie.

NIEDŹWIEDŹ
Proszę państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś,
Chętnie państwu łapę poda.
Nie chce podać? A to szkoda. (…)

Wierszyki logopedyczne

  • Dzięcioł

Dzięcioł w lesie stuka:

stuku, stuku, stuk.

Tępi on szkodniki: stuku, stuku, stuk.

Szuka ich pod korą: stuku, stuku, stuk.

Szuka przez dzień cały: stuku, stuku, stuk.

  • „Co kotek miał?”
autor – M.Kownacka

 

Mały Jasio kotka przy kominku spotkał.

Ukłonił się kapeluszem – porozmawiać z kotkiem muszę.

– Miał kotek siostrę?

– Miau.

– Miał kotek pazurki ostre?

– Miau.

Miał kotek mamę i tatę.

– Miau.

– Miał kotek na grzbiecie łatę?

– Miau.

I tak sobie przez godzinkę,

rozmawiali przed kominkiem.

KWIECIEŃ

Ścieżka edukacyjna: ,,Co w trawie piszczy?”  /  Wielkanoc

Łąka i jej mieszkańcy

Nawyki

Socjalizacja: Czekam cierpliwie na swoją kolej.

Praca: Staram się zawsze kończyć moją pracę.

Autonomia: Odwieszam bluzę na krzesło.

Bity

  • czytanie – drzewa liściaste, mieszkańcy łąki, imiona, wyrazy dźwiękonaśladowcze, samogłoski
  • obrazkowe – sprzęty kuchenne, gatunki motyli
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (61-70)

Zabawy matematyczne

Waga / Kształtowanie intuicji geometrycznych: 

  • rodzaje wag
  • klasyfikowanie: co jest cięższe? co jest lżejsze? 
  • wyodrębnianie kształtów w przedmiotach (płasko i przestrzennie)
  • manipulowanie klockami i przedmiotami o kształtach figur geometrycznych
  • układanie figur (płasko i przestrzennie)
  • zabawa w architekta

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E, O, U, I  (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • dzielenie na sylaby
  • wyszukiwanie samogłosek w wyrazach
  • wyrażenia dźwiękonaśladowcze wg metody prof. J. Cieszyńskiej

Ćwiczenia

Motoryka duża:

  • chód z krzyżowaniem stóp
  • wiatraki
  • skoki w dal obunóż i na jednej nodze
  • czołganie pod liną
  • chodzenie bokiem z skrzyżowaniem nóg z przodu i z tyłu
  • przewroty
  • darcie gazety palcami stóp
  • chodzenie po drabince poziomej

Motoryka mała:

  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny, cięcie wałeczków z plasteliny
  • nawlekanie koralików na sznurek
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach 
  • wycinanie nożyczkami

Utwory muzyczne

  1. Wolfgang Amadeus Mozart ,,Andante z XXI – koncert C-dur ”
  2. Edvard Grieg  ,,Poranek”

Bajka

,,Golmistrz” Agnieszka Spiżewska (bajka terapeutyczna)

Przysłowia

  1. Kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy trochę lata.
  2. Nie mów hop zanim nie przeskoczysz.

Zagadki

Kolorowe, pachnące,
w ogrodzie i na łące,
chętnie je zbieramy
na bukiet dla mamy.
(kwiaty)

Na zielonej łące
kwitnie ich tysiące.
W swej nazwie „sto” mają,
jak się nazywają?
(stokrotka)

Jest królową kwiatów w ogrodzie,
w czerwonej koronie chodzi.
W czerwonej jest sukience,
gdy zrywasz, kłuje ręce.
(róża )

Dobrze ją znamy z prześlicznej woni,
kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni. 
Zdobi nam lasy, więc jej nie zrywaj!
Za to odpowiedz, jak się nazywa?
(konwalia)

Jak ten kwiatek się nazywa,
co słowo „pan” w nazwie ukrywa? 
(tulipan)

Mleczka nie piją, myszek nie jedzą,
Te bure kotki co na drzewie siedzą.
(kotki wierzbowe)

A jak nazywają się jajka: białe, 
żółte, ozdabiane, 
na Wielkanoc darowane.
(pisanki) 

Na wielkanocnym stole
to ona króluje.
Polana słodkim lukrem
i gościom smakuje.
(babka wielkanocna)

W jakim dniu, czy wiecie,
chociaż słońce świeci,
biega po podwórku
dużo mokrych dzieci?
(lany poniedziałek)

Po podwórku raźno człapie 
i pazurem w ziemi drapie. 
(kura)

Kurka je zniosła, 
mama do domu przyniosła. 
Potem ugotowała 
i dzieciom głodnym dała.
(jajka)

W święta zwykle biały na stole leży,
na nim srebrne sztućce i piękne talerze.
(obrus)

Jest zawsze jeden w całym kurniku. 
O świcie pieje kukuryku! 
(kogut)

Pleciony ze słomy albo z wikliny. 
W święta do kościoła go zanosimy. 
(koszyczek wielkanocny)

Choć już święta blisko, 
wiatr na dworze dmucha. 
Na talerzu, w domu kiełkuje… 
(rzeżucha)

Piegowata dama 
po liściach chodzi od rana.
Gdy wierszyk powiedzą dzieci, 
do nieba wnet poleci.
(biedronka)

Piękny to owad,
kwiat barwy mu daje,
gdy siądzie na listku,
to kwiatek udaje.
(motyl)

Zimą za kominem,
latem w trawie cyka.
Czy już odgadliście,
co to za muzykant?
(świerszcz)

Robotnice brzęczące
w dzień pracują na łące.
Mają dużo roboty,
bo zbierają miód złoty.
(pszczoły)

Kto to cienkie nici snuje,
swojej pracy nie żałuje,
a robi z nich mocne sieci,
w które czasem mucha wleci?
(pająk)

Wiersze

„Żuk”

autor – Jan Brzechwa

Do biedronki przyszedł żuk,

W okieneczko puk -puk-puk.

Panieneczka widzi żuka:

„Czego pan tu u mnie szuka?"

Skoczył żuk jak polny konik,

Z galanterią zdjął melonik

I powiada: „Wstań, biedronko,

Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.

Wezmę ciebie aż na łączkę

I poproszę o twą rączkę"

Oburzyła się biedronka:

„Niech pan tutaj się nie błąka,

Niech pan zmiata i nie lata,

I zostawi lepiej mnie,

Bo ja jestem piegowata,

A pan – nie!"

Powiedziała, co wiedziała,

I czym prędzej odleciała,

Poleciała, a wieczorem

Ślub już brała – z muchomorem,

Bo od środka aż po brzegi

Miał wspaniałe, wielkie piegi.

Stąd nauka

Jest dla żuka:

Żuk na żonę żuka szuka.

Pisanki

autor – Krystyna Parnowska – Różecka

Pisanki, pisanki, jajka malowane

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe

Na nich malowane bajki pisankowe

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce

Śmieją się z trzeciej laleczki tańczące

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki

Na każdej pisance piękne opowiastki.

Wierszyki logopedyczne

  • Jedzie pociąg

Jedzie pociąg fu, fu, fu.
Trąbka trąbi tru, tu, tu.
A bębenek bum, bum, bum.
Na to żabki kum, kum, kum,

Deszczyk kapie kap, kap, kap.
Konik człapie człap, człap, człap.
Mucha brzęczy bzy, bzy, bzy.
A wąż syczy sss, sss, sss.

Baran beczy bee, bee, bee.
Za to koza mee, mee, mee.
Zegar cyka cyk, cyk, cyk.
A dzwoneczki dzyń, dzyń, dzyń.

Jeżyk idzie tup, tup. tup.
Woda chlupie chlup, chlup, chlup.
Dzięcioł stuka stuk, stuk, stuk.
Do drzwi pukam puk, puk, puk.

„Nad kałużą”

Duża żaba nad kałużą 

napotkała żuka. 

Żuk na nóżki włożył buty, 

obcasami stukał. 

Nad kałużą podskakiwał, 

żółte buty pokazywał. 

Aż je usmarował błotem. 

Oj, co było potem?

MARZEC

Ścieżka edukacyjna: ,, Dawno, dawno temu…” Baju-baj – w krainie bajek.

Wiosna.

Nawyki

Socjalizacja: Pomagam innym w rzeczach, które sam potrafię już zrobić.

Praca: Dbam o książki i odkładam je na miejsce.

Autonomia: Pilnuję porządku w szatni.

Bity

  • czytanie – imiona, wyrazy dźwiękonaśladowcze, samogłoski, owoce, wiosenne kwiaty
  • obrazkowe – narzędzia ogrodnicze, stroje ludowe
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (51-60)

Zabawy matematyczne

Klasyfikacje / Waga

  • zadania na liczmanach i liczydle
  • układanie zadań
  • rodzaje wag
  • klasyfikowanie: co jest cięższe? co jest lżejsze? 

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E, O, U, I  (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • dzielenie na sylaby
  • wyszukiwanie samogłosek w wyrazach
  • wyrażenia dźwiękonaśladowcze wg metody prof. J. Cieszyńskiej

Ćwiczenia

  • Motoryka duża:
  • slalom na czworakach (chodzenie między przeszkodami)
  • chód z krzyżowaniem stóp
  • wiatraki
  • skoki w dal obunóż i na jednej nodze
  • Motoryka mała:
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny, cięcie wałeczków z plasteliny
  • nawlekanie koralików na sznurek
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach 
  • wycinanie nożyczkami

Utwory muzyczne

  1. Franz Schubert ,,Moments Musicaux”
  2. Feliks Janiewicz ,,Divertimento – Allegro”

Bajka

  • Bajka o trzech trzmielach.
  • Bajka o lwie i myszy.

Przysłowia

  1. W marcu jak w garncu.
  2. Ciesz się z tego, co masz.

Zagadki

Mówią – że w nim jak w garncu, 

nieustanna zmiana.

Słońce grzeje w południe, 

mrozek szczypie z rana, 

a do tego jeszcze przelatują deszcze!      

(marzec)

W marcu się zaczyna,

gdy się kończy zima.

Przyjdzie z wiatru ciepłym powiewem,

z pięknem kwiatów, z ptaków śpiewem.

(wiosna)

Kierownica, dzwonek, 

koła z oponami.
Jedzie na nim człowiek
i rusza nogami.

(rower) 

Nie jest ptakiem, lecz ma skrzydła. 

Możesz się nim w podróż wybrać.

Łatwo tę zagadkę zgadną wszystkie dzieci. 

Chociaż nie jest ptakiem, 

jak ptak w górę leci.

(samolot)

Choć nóg nie posiada, szybko pędzi szosą,
bo nie nogi, ale koła po szosie go niosą. 

(samochód)

Dzieci go kochają i wznoszą do góry. 

Dorośli fruwają w nim, aż pod same chmury. (balon)

Mknie szybko po szynach, dudnią wagony.
Przewozi ludzi w dalekie strony. 

(pociąg)

Ciepłą wiosną całe noce 

w stawie kumka i rechocze 

– gdyby spać iść nie musiała, 

pewnie wciąż by rechotała.

(żaba)                                              

Przysiadły na topoli, stare gniazdo poznały, 

Dzieciom na powitanie o wiośnie klekotały.         

(bociany) 

Kolorowe i pachnące,

zakwitają wiosną.

Można spotkać je na łące,

w parku i w ogródku rosną.

(kwiatki)

Z pór roku jest najmłodsza,

przynosi drzewom liście,

przynosi łąkom trawę

i kwiaty, oczywiście.   

(wiosna) 

Wiersze

„W marcu”

autor –  Irena Suchorzewska

 Raz śnieg pada,
 a raz deszczyk.
 Na jeziorze
 lód już trzeszczy.

Błękit nieba
 lśni w kałuży,
 bałwan w słońcu
 oczy mruży.

– Koniec zimy.
 Przerwa.
 Dzwonek.
 – To nie dzwonek,
 to skowronek!

Wiosna

autor – Jan Brzechwa

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna. 

Kret skrzywił się ponuro: Przyjedzie pewno furą. 

Jeż się najeżył srodze: Raczej na hulajnodze. 

Wąż syknął: Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze. 

Kos gwizdnął: Wiem coś o tym, przyleci samolotem. 

Skąd znowu, rzekła sroka, ja z niej nie spuszczam oka 

i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju. 

Nieprawda, wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem! 

A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem. 

Nie prawda, bo w karecie! W karecie??! Cóż pan plecie! 

Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką! 

A wiosna przyszła pieszo. Już kwiaty za nią śpieszą, 

już trawy przed nią rosną i szumią WITAJ WIOSNO! 

Wierszyki logopedyczne

Idzie Tola do przedszkola

autor – Lucyna Krzemieniecka

Idzie Tola do przedszkola
Pod osłoną parasola
Deszczyk: kap, kap, kap!

Spotkała ją Hania w polu:
– Pod parasol weź mnie Tolu.
Deszczyk: kap, kap, kap!

Jasio też się deszczu boi!
– Chodź, pójdziemy wszyscy troje.
Deszczyk: kap, kap, kap.

Jeszcze pieska z sobą biorą
– Chodź , będziemy szli we czworo.
Deszczyk: kap, kap, kap.

Przyszli wreszcie do przedszkola
Kapie woda z parasola
Deszczyk: kap, kap, kap.

Przypomina woźna Toli:
– Wiesz gdzie kąt dla parasoli?
Postaw że tam nieboraka
Żeby dobrze się wypłakał.

„Kracze wrona”

Kracze wrona kra, kra, kra,

Bo krakanie to jest gra,

W którą często Graja wrony.

Wynik jej jest prze – są – dzo – ny.

Szczeka  piesek hau, hau, hau,

Żeby każdy się go bał,

A gdy merda już ogonem,

To straszenie za – koń – czo – ne.

Owca beczy meee,

Kiedy trawę zje.

Mówi tak, że głodna była,

no a teraz by po – pi – ła.

Syczą żmije sssss…

Wystraszyły psy.

Zanim psy pouciekały,

Głośno żmije ob – szcze – ka – ły.

Kocur miałczy miau.

Chce, by ktoś mu dał

Pułapkę na myszy,

bo już ich nie sły – szy.

Ryczy krowa muuuu

I tak od dni dwu.

Na dojenie czeka,

Bo ma dużo mle – ka.

Ptaszki piszczą pi, pi, pi,

A ich mama ciągle śpi.

Mamo, wstawaj, nie bądź taka,

Musisz przynieść  nam  ro – ba –ka.

LUTY

Ścieżka edukacyjna: ,,A dlaczego…? Badam, doświadczam, poznaję.”

Zmysły.

Nawyki

Socjalizacja:  Staram się słuchać, gdy inni mówią.

Praca: Cisza pozwala mi lepiej pracować.

Autonomia: Pamiętam o wycieraniu nosa.

Bity

  • czytanie – imiona, wyrazy dźwiękonaśladowcze, kamienie szlachetne, samogłoski
  • obrazkowe – ptaki zimujące w Polsce, sporty zimowe
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (41-50 oraz 51-60)

Zabawy matematyczne

Liczenie / Klasyfikacje 

  • zadania arytmetyczne układane dla misia, pani i kolegi
    • przeliczanie elementów w zbiorach
    • wprowadzenie liczydła 
  • oglądanie i porównywanie obiektów, różnice i podobieństwa, grupowanie obiektów, wprowadzenie do tworzenia zbiorów i podzbiorów

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E, O, U (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • dzielenie na sylaby
  • wyszukiwanie samogłosek w wyrazach
  • wyrażenia dźwiękonaśladowcze wg metody prof. J. Cieszyńskiej

Ćwiczenia

  • Motoryka duża:
  • drabinka – zwis na drabince pionowej
  • chodzenie po równoważni do tyłu
  • toczenie się
  • podskoki do (z) koła, przeskoki z koła do koła obunóż i na jednej nodze, skoki z jednej strony liny na drugą,
  • przekładanie woreczka za plecami.
  • Motoryka mała:
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny, cięcie wałeczków z plasteliny
  • nawlekanie koralików na sznurek
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach 
  • wycinanie nożyczkami

Utwory muzyczne

  1. Ignacy Jan Paderewski – Menuet G-dur
  2. Georg Friedrich Haendel – Arrival of the Queen of Sheba

Bajka

,,Tupcio Chrupcio. Umiem się dzielić.” 

autor – Eliza Piotrowska

Przysłowia

  1. Idzie luty, podkuj buty.
  2. Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu.

Zagadki

Mają kolor piwny,
niebieski lub zielony.
Ciekawie spoglądają
w różne świata strony. 

(oczy)

Mamy je przy głowie,
uważnie nimi słuchamy.
Dzięki nim różne głosy
z otoczenia znamy.

(uszy)

Malują je szminką
niektóre mamy
są twarzy ozdobą,

kiedy jemy lub mówimy
one poruszać się mogą. 

(usta)

Może być zatkany
kiedy cię katar dopadnie
wtedy go często musisz
czyścić bardzo dokładnie. 

(nos)

Jest różowy, bardzo giętki,
powie wszystko, co chce głowa,
lecz nie warto się nim chwalić
– dłuższy ma na pewno krowa. 

(język)

Dwie pomocnice małe

służą Ci życie całe.

Są pracowite, a przy tym

lubią często być myte.

(ręce)

Małe, twarde,

z wierzchu szkliste,

naprawiane

przez dentystę.

(zęby)

Mogą być krótkie, długie,

zakończone palcami,

zginają się w kolanach,

wszędzie chodzą z nami.

(nogi)

Rosną latem i wiosną,

nie straszna im zima,

gdy za długie urosną,

fryzjer je przycina.

(włosy)

Brązowe, czarne, szare,

zawsze masz jedną parę.

Zamykasz je przed spaniem,

otwierasz, kiedy wstaniesz.

(oczy)

Ludzie mają z obu stron głowy.

Z obu stron łowią dźwięki rozmowy.

A zając ja ma wyżej

i jeszcze nimi strzyże.

(uszy)

Szyja nią kręci,

na niej nos i oczy,

z boku ma uszy,

a na górze włosy.

(głowa)

Kury mają pazury,

źrebak kopytem kopie.

A co przy każdej dłoni i stopie,

ma każda dziewczynka i chłopiec?

(paznokcie)

Choć w nazwie 100 mają

my mamy tylko dwie.

Przed wyjściem z domu

w buty je wkładamy.

(stopy)

Wiersz

  • „Gile”

autor – Wanda Chotomska

Przyleciały gile nawet nie wiem ile 

Przyleciały gile, a tu śniegu tyle 

Cała jarzębina śniegiem oblepiona… 

– Co będziecie jadły? 

– Nie kłopocz się o nas 

Znajdziemy pod śniegiem korale jarzębin 

A ty idź do domu, bo się tu przeziębisz. 

  • „Domek dla ptaszków”

autor – Irena Suchorzewska

Dziś w przedszkolu Krzyś i Tomek

zmajstrowali ptaszkom domek.

Jest podłoga, jest i daszek,

żeby mógł się zmieścić ptaszek.

Jest też miejsce na okruszki

dla wróbelka, pośmieciuszki.

Jest i gwoździk na skraweczki

dla łakomej sikoreczki.

Wierszyki logopedyczne

  • „Śmiecholandia”

autor – E. M. Skorek 

W Śmiecholandii, państwie małym,
słynnym w świecie prawie całym,
ludzie śmieją się tu wszyscy,
obcy, krewni, inni bliscy.
Śmieją się panowie w kapeluszach na głowie: ho ho ho.
Śmieją się panie tęgie jak banie: ha ha ha.
Śmieją się chłopcy mali bigbitowcy: ha ha ha.
Śmieją się dziewczynki piękne jak malinki: hi hi hi.
Śmieje się staruszka wprost do twego uszka: he he he.

Wszędzie słychać śmiech wesoły,
w sklepie, w biurze, wokół szkoły,
w banku, w barze i w taksówce,
w kinie, w szkole, na klasówce.
Śmieją się panowie w kapeluszach na głowie: ho ho ho.
Śmieją się panie tęgie jak banie: ha ha ha.
Śmieją się chłopcy mali bigbitowcy: ha ha ha.
Śmieją się dziewczynki piękne jak malinki: hi hi hi.
Śmieje się staruszka wprost do twego uszka: he he he.

Śmiech rozlega się wokoło,
wszędzie w kraju jest wesoło,
tak się głośno śmieją wszyscy,
krewni dalsi oraz bliscy.
Śmieją się panowie w kapeluszach na głowie: ho ho ho.
Śmieją się panie tęgie jak banie: ha ha ha.
Śmieją się chłopcy mali bigbitowcy: ha ha ha.
Śmieją się dziewczynki piękne jak malinki: hi hi hi.
Śmieje się staruszka wprost do twego uszka: he he he.

W Śmiecholandii tak dzień cały,
różne śmiechy rozbrzmiewały,
ludzie tu weseli byli,
wciąż ze śmiechem sobie żyli.
Śmieją się panowie w kapeluszach na głowie: ho ho ho.
Śmieją się panie tęgie jak banie: ha ha ha.
Śmieją się chłopcy mali bigbitowcy: ha ha ha.
Śmieją się dziewczynki piękne jak malinki: hi hi hi.
Śmieje się staruszka wprost do twego uszka: he he he.

Dzieci nabierają powietrza buzią i jak najdłużej na jednym wydechu naśladują śmiech.

  • Szpak

Szedł po drodze szpak

do szkoły się uczyć,

i tak sobie

śpiewał:

szpu- szpu,

szpa- szpa,

szpo- szpo,

szpe- szpe,

szpi- szpi…

Taki śmieszny szpak,

co uczyć się chciał.

STYCZEŃ

Ścieżka edukacyjna: ,,Dawno, dawno temu…” Zima.

Nawyki:

Socjalizacja:  Proszę, a nie zabieram.

Praca: W sali mówię, a nie krzyczę.

Autonomia: Odkładam na miejsce swoją czapkę  i szalik.

Bity

  • czytanie – imiona, planety, samogłoski
  • obrazkowe – ubrania
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (41-50)

Zabawy matematyczne

Rytmiczna organizacja czasu / Klasyfikacje

  • Nowy Rok – ćwiczenia i zabawy rytmiczne – dzień i noc, pory roku, dni tygodnia, miesiące w roku
  • rytmiczne wyliczanki
  • oglądanie i porównywanie obiektów, różnice i podobieństwa, grupowanie obiektów, wprowadzenie do tworzenia zbiorów i podzbiorów

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E, O (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • dzielenie na sylaby
  • wyszukiwanie samogłosek w wyrazach

Ćwiczenia

Motoryka duża:

  • drabinka – zwis na drabince pionowej
  • chodzenie po równoważni bokiem
  • wchodzenie na drabinki pionowe
  • podawanie piłki górą i dołem w rzędzie
  • toczenie piłki do siebie nawzajem głowami

Motoryka mała:

  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny
  • nawlekanie
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach
  • wycinanie nożyczkami

Utwory muzyczne

1. Antonio Vivaldi – Cztery pory roku – Koncert nr 4 f-moll ,,Zima”

Bajka

,,Marysia świętuje Dzień Babci i Dziadka”

Przysłowia

Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie.

Zagadki

Gdy spadnie po raz pierwszy, świat robi się bielszy.
Wyciągamy narty, sanki, dzieci lepić chcą bałwanki.
(śnieg)

Co to są za gwiazdki, może odgadniecie,
które z wiatrem tańczą, w czas zimy po świecie?
(gwiazdki śniegowe – śnieżynki)

Jaką porę roku mamy,
gdy za morzem są bociany?
(zima)

W jakiej stołówce za każde danie,
goście dziękują nam – ćwierkaniem?
(karmnik)

Co to za woda, twarda jak kamień?
Można na łyżwach ślizgać się na niej.
(lód)

Szybko po lodzie niosą nas one,
obie do butów są przyczepione.
(łyżwy)

Byś po śniegu jeździć mógł,
musisz przypiąć je do nóg.
(narty)

Jakie to węże na drutach rosną?
Zimą są na szyi, w szafie zasną wiosną.
(szaliki)

Gdy nas zima atakuje,
każdy z kieszeni wyjmuje,
raz – dwa na dłonie zakłada,
ręka w śnieg bez bólu wpada!
(rękawiczki)

Kapie z dachu woda, lecą zimne krople,
ale gdy mróz chwyci, zamieni je w…
(sople)

Jest sroga pani na świecie, znasz ją dobrze miłe dziecię.
Ma trzech synów: pierwszy – ostry, w uszy szczypie.
Drugi – miękki, w białe płatki, chociaż dobry w oczy sypie.
Trzeci – twardy, jak szkło gładki.
Nazwij synów, nazwij matkę. I już całą masz zagadkę.
(zima: mróz, śnieg, lód)

Wesoły słychać dzwoneczek
i widać już sznur saneczek.
(kulig)

Ten śniegowy panicz, garnek ma na głowie.
W miejscu nosa marchew, ulepił go człowiek!
(bałwan)

Jak taka szyba się nazywa,
co wodę zimą na stawie przykrywa?
(lód)

Zimą na szybach obrazy maluje,
a dzieci w noski poszczypuje.
(mróz)

Lepimy go, lecz nie z gliny ani z plasteliny.
Dajemy mu miotełkę jako rękę,
aby wyglądał dostojnie i pięknie.
(bałwan)

Nie mają kół, a suną po śniegu.
Ze śnieżnej górki zjedziesz na nich na pazurki!
(sanki)

Jak się nazywa,
miesiąc mroźny i ponury,
który zawsze z ochotą gości,
u siebie Trzech Króli?
(styczeń)

Wiersz

„Tydzień”
autor – Jan Brzechwa

Tydzień dzieci miał siedmioro:
“Niech się tutaj wszystkie zbiorą!”
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:
“Chodźmy sitkiem czerpać wodę.”
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był początek.
Zamyśliła się sobota:
“Toż dopiero jest robota!”
Poszli razem do niedzieli,
Tam porządnie odpoczęli.
Tydzień drapie się w przedziałek:
“No a gdzie jest poniedziałek?”
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku –
I tak dalej…

Wierszyki logopedyczne

„Gawron”
autor – K. Szoplik

Czarny gawron czarny,
czarne piórka ma,
czarny ma ogonek,
czarne skrzydła dwa.
Czarny gawron czarny,
czarne dzieci ma!
Co im na śniadanie dzisiaj rano da?…

GRUDZIEŃ

Ścieżka edukacyjna: Boże Narodzenie.

Nawyki:

Socjalizacja: Potrafię podziękować.

Praca: Pamiętam o swoich dyżurach.

Autonomia: Zdejmuję kurtkę i wieszam ją na miejsce.

Bity

  • czytanie – imiona, symbole zimy, wyrazy na literę E, samogłoski
  • obrazkowe – zwierzęta zapadające w sen zimowy, ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (31-40)

Zabawy matematyczne

Przewidywanie następstw, wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia

 

  • ćwiczenia i zabawy obserwacyjne – łączenie czynności z ich skutkami, obserwacja zmian odwracalnych i nieodwracalnych, eksperymenty, związki przyczynowo – skutkowe

Mierzenie długości

 

  • uczymy się mierzenia za pomocą różnych metod (stopa za stopą, krokami, łokciem, patyczkami)
  • porównywanie długości (mierzenie ozdób choinkowych, długości sali, wysokości dzieci)

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E, O (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • dzielenie imion na sylaby
  • wyszukiwanie samogłosek w wyrazach
  • rozmowy z dziećmi o zwyczajach panujących w domach podczas przygotowań do Bożego Narodzenia (swobodne wypowiadanie się w grupie)

 

 

Ćwiczenia

 

  1. Motoryka duża:

 

  • drabinka – zwis na drabince pionowej
  • ruchy naprzemienne, marsz z podnoszeniem kolan i uderzaniem prawą ręką w lewe kolano i odwrotnie (bębenek)
  • chodzenie po równoważni ( ławeczka) do przodu
  • turlanie nawzajem do siebie piłki
  1. Motoryka mała:

 

  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny
  • nawlekanie
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach

 

Utwory muzyczne

  1. Wolfgang Amadeus Mozart – Menuet
  2. Piotr Czajkowski – Walc kwiatów z Dziadek do orzechów

Bajka

 

,,Opowieść o Bożym Narodzeniu”

autor – Wojciech Widłak

Przysłowia

 

  1. Dobra gospodyni – dom wesołym czyni.
  2. Gość w dom Bóg w dom.

Zagadki

 

Wszyscy go kochają, bo to taki święty,

który zawsze zimą rozdaje prezenty.

(Święty Mikołaj)

Już słychać kolędy. Drzewka pachną wokół.

Pora na kolację najważniejszą w roku.

(Wigilia)

W pokoju drzewko zielone,

na nim mnóstwo światełek.

Spod bombek i łańcuchów

prawie nie widać igiełek.

(choinka)

W święta, uroczyste grudniowe.

Gdy do Wigilii wszystko już gotowe.

Wisi kolorowa, okrągła i szklana,

od choinkowych lampek rozgrzana.

(bombka)

W centralnym miejscu stołu leży,

Między siankiem i stosem talerzy.

Wśród karpia, stroika i mazurka,

nim się dzielą tata, mama oraz córka.

(opłatek)

Jeden raz to święto w roku,
łza się zawsze kręci w oku.

Gdy choinka się zieleni,
tysiącem kolorów mieni.
Dzień to w istocie wspaniały,
Jezus w żłóbku leży mały.
Chociaż zimno, chociaż mrozi,
ciepło do serc już przychodzi.

(Boże Narodzenie)

Przyjechali na wielbłądach,
nisko się skłonili.
I Dzieciątku, godne króla,
dary zostawili.

(Trzej Królowie)

Gdy śpiewasz je wraz z rodziną,
radośnie Wam Święta płyną,
a Bóg nowonarodzony
w żłóbku śpi rozanielony.

(kolędy)

Długim sznurem choinkę oplatają

i ją pięknie oświetlają.

(lampki na choinkę)

W tym ubogim domku

mieszkają zwierzęta

tam też nocowała

rodzina święta.

(szopka bożonarodzeniowa)

 

Wiersz

 

  1. „Adwent już jest!”

autor –  Agata Dziechciarczyk

 

Rozpoczynamy Adwentu czas

Niech nie zabraknie nikogo z nas

Niech każdy swe serce przygotuje

Bo Anioł nadejście Jezusa zwiastuje

Kalendarz, roratka, wieniec adwentowy

Lampion roratni, też już gotowy

Cztery adwentu symbole mamy

Cztery niedziele potem czekamy

Kalendarz odlicza do Świąt dni

Co dzień otwierasz jedne drzwi

Zadania ukryte do wykonania

Jak dobre uczynki masz do spełniania

Świeca roratka oznacza Maryję

Co niesie ludziom światło prawdziwe

Kokarda na niej niebieska lub biała

Mówi, że Maria jest Niepokalana

Kolejny symbol wieniec adwentowy

Z zielonych gałązek na kole zrobiony

Oznacza życie, co krąg zatacza

Świecami cztery niedziele wyznacza

Pierwszą za pokój zaświecamy

Drugą za wiarę zapalamy

Trzecia się świeci płomieniem miłości

Czwarta nadzieją, co zawsze w nas gości

Lampion – to światło, co tli się w ciemności

Na każdej ściance witraż gości

Symbolem jest roztropnych Panien

Które czekały na spotkanie z Panem

 

Wierszyki logopedyczne

 

 

  1. „Nasz bałwanek”

Nasz bałwanek, śmieszny panek:

zrobię kulę. Zrobię dwie.

Skleję i już trzyma się!

Trzecia kula – oto głowa!

I figurka już gotowa!

Oczy czarne – plamki dwie!

Prosty nos, buzia w skos!

Rózga, czapka, nieco krzywo!

I – skończone nasze dzieło.

  1. „Zimne ręce”

autor – Ewa Małgorzata Skorek

Uhu ha, uhu ha,

mroźną zimę mamy.

Nasze ręce mocno zmarzły,

więc na nie chuchamy.

Zimne ręce ciągle mamy,

nierozgrzane wcale.

Jeszcze sobie pochuchamy

na ten i na ten palec.

Uhu ha, uhu ha,

mroźną zimę mamy.

Żeby ręce nam nie zmarzły,

to na nie chuchamy.

Sroga zima mocno trzyma,

płatków tysiąc leci.

By minęła szybko zima,

pilnie ćwiczą dzieci.

Uhu ha, uhu ha,

dzieci zimę mają.

Zmarzły dzieciom małe noski,

więc na nie chuchają.

Nie wykonał ktoś zadania,

temu zimno będzie.

Nam jest ciepło od chuchania,

chociaż zima wszędzie.

Zadania logopedyczne

  • mocne wciąganie powietrza i powolne wypuszczanie
  • głębokie nabieranie powietrza ustami i mocne dmuchanie
  • wdychanie i wydychanie powietrza przez nos
  • unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
  • wypychanie językiem policzków w prawo i w lewo
  • ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte
  • oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach
  • wibrowanie wargami bbb, bbb
  • całuski i szerokie uśmiechy
  • przeżuwanie okrężnymi ruchami z zamkniętą buzią
  • przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie policzka
  • podnoszenie języka, dotykanie za górnymi zębami
  • liczenie ząbków z szeroko otwartą buzią i nieruchomą żuchwą
  • rozciąganie i ściąganie zamkniętych warg
  • nakładanie warg jedna na drugą

LISTOPAD

Ścieżka edukacyjna: ,,W pracowni artysty”

Muzyka. Malarstwo.

Nawyki

Socjalizacja: Cierpliwie czekam na swoją kolej.

Praca: Po pracy i posiłku zostawiam czysty stolik.

Autonomia: Przy myciu rąk podwijam rękawy.

Bity

  • czytanie – imiona, instrumenty perkusyjne, wyrazy na literę A, samogłoski
  • obrazkowe – instrumenty muzyczne, kompozytorzy polscy
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (21-30)

Zabawy matematyczne

Przewidywanie następstw, wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia

  • ćwiczenia i zabawy obserwacyjne – łączenie czynności z ich skutkami, obserwacja zmian odwracalnych i nieodwracalnych, eksperymenty, związki przyczynowo – skutkowe
  • historyjki obrazkowe: trzy- i czteroelementowe

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E, O (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • dzielenie na sylaby imion
  • wyszukiwanie samogłosek w wyrazach

Ćwiczenia

  1. Motoryka duża:
  • drabinka – zwis na drabince pionowej
  • raczkowanie do przodu i do tyłu
  • klaskanie naprzemienne w pozycji siedzącej i stojącej
  • chodzenie z przedmiotem na głowie po wyznaczonej linii
  • jazda na rowerze (rowerek)
  1. Motoryka mała:
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny
  • nawlekanie
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach

Utwory muzyczne

  1. Georg Friedrich Haendel – Bourre z II suity D-dur
  2. Ludwig van Beethoven -IX Symfonia d-moll- cz.IV- ,,Oda do radości”

Bajka

,,Żubr Pompik. Kolory jesieni.”

autor – Tomasz Samojlik

Przysłowia

  1. Co za dużo – to niezdrowo.
  2. Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.

Zagadki

Błyszczy pięknie cała,

gustuje w hejnałach.

Na koncertach gra:

tra ta ta ta ta.

(trąbka)

Ma trzy nogi, czarne skrzydło,

białe zęby w rzędzie.

Gdy pianista przy nim siądzie

– piękny koncert będzie.

(fortepian)

Okrągły, brzuchaty,

wśród zabawek leży.

Zależy mu na tym,

by w niego uderzyć.

(bębenek)

Cienka, drewniana rurka z wieloma rurkami.

Co to za instrument?

Znacie go kochani?

(flet)

Zrobione są z drewna.

Cztery struny mają.

Gdy pociągniesz smyczkiem,

to pięknie zagrają.

(skrzypce)

Wisi sobie na ścianie,

najczęściej w drewnianej ramie,

namalowane ma różne widoki

łąki, lasy, góry lub potoki.

(obraz)

Mam w słoiczkach plastikowych

kolorów bez liku.

Poustawiam je równiutko,

na swoim stoliku.

Jeszcze tylko trochę wody,

pędzelek kudłaty.

I już mogę namalować,

samochód dla taty.

(farby)

Kto za pomocą farb i pędzla,

na płótnie lub na papierze,

świat w piękne barwy ubierze?

(malarz)

Jak takie święto się nazywa,

kiedy Ci jeden rok przybywa?

Na torcie świeczki zapalają,

i ,,Sto lat” Ci śpiewają?

(urodziny)

Wiesz, że znajduje się ich wiele

w świeżych owocach i warzywach.

Wiesz, że niezbędne są dla zdrowia,

dlatego chętnie je spożywasz.

(witaminy)

Kolorowa i okrągła,

skacze prawie tak jak zając.

Chłopcy kopią ją na trawie,

a dziewczynki podrzucają.

(piłka)

Możesz z nich zbudować

razem z kolegami

kolorowy domek

z dachem i oknami.

(klocki)

Jest mięciutka, kolorowa,

możesz ją ugniatać,

by ulepić coś ładnego

dla małego brata.

(plastelina)

Leży przed wejściem

i ładnie prosi,

abyś do środka

błota nie wnosił.

(wycieraczka)

To miesiąc smutny taki,

bo odleciały już ptaki.

I liść ostatni już opadł.

Ten miesiąc zwie się … .

(listopad)

Z pomocą dźwięków,

z pomocą ucha,

z radia lub z płyty

człowiek jej słucha.

(muzyka)

Wiersz

  1. „Katechizm polskiego dziecka”

autor – Władysław Bełza

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swymi.

– W jakim kraju?

– W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?

– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Polskę wierzę.

– Coś ty dla niej?

– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?

– Oddać życie.

  1. „Koncert”

autor – Anna Kamieńska

Grały żaby w błocie.

Jedna na fagocie,

druga na flecie,

trzecia na klarnecie.

Czwarta, jak to żaby,

na skrzypcach aby-aby.

Piąta na fortepianie.

Szósta na mandolinie,

siódma na okarynie,

ósma – mamo kochana,

ćwiczyła na organach.

Dziewiąta na wiolonczeli,

a jakże, żebyście wiedzieli.

Dziesiąta, tak jak wy czasami,

biła w bęben pałkami.(…)

Aż taki się zrobił hałas,

że chyba uciekać zaraz!

Tylko dzieci i poeci

stali na brzegu strumyka

i zachwycali się,

jak to dzieci i poeci:

– Ach, jaka piękna muzyka!

Zadania logopedyczne

  • mocne wciąganie powietrza i powolne wypuszczanie
  • głębokie nabieranie powietrza ustami i mocne dmuchanie
  • wdychanie i wydychanie powietrza przez nos
  • unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
  • wypychanie językiem policzków w prawo i w lewo
  • ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte
  • oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach
  • wibrowanie wargami bbb, bbb
  • całuski i szerokie uśmiechy
  • przeżuwanie okrężnymi ruchami z zamkniętą buzią
  • przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie policzka
  • podnoszenie języka, dotykanie za górnymi zębami
  • liczenie ząbków z szeroko otwartą buzią i nieruchomą żuchwą
  • rozciąganie i ściąganie zamkniętych warg
  • nakładanie warg jedna na drugą

Wierszyki logopedyczne

  1. „Jedzie pociąg”

Jedzie pociąg – czu czu czu.

Trąbka trąbi- tru tu tu.

A bębenek – bum bum bum.

Na to żabki – kum kum kum.

Woda kapie – kap kap kap.

Konik człapie – człap człap człap.

Mucha brzęczy – bzy bzy bzy.

A wąż syczy – sss sss sss…

  1. „Pachnąca łąka”

autor -Ewa Małgorzata Skorek

Pośród lasów, pośród wzgórz

widać łąkę pełną róż.

Kwiatki pachną, słońce świeci,

idą tu na spacer dzieci.

Noskiem zapach wciągają,

buzią go wydychają *

Na tej pachnącej łące

czynią harce zające.

Noskiem zapach wciągają,

buzią go wydychają *

Pasące się krowy duże

wąchają piękne róże.

Noskiem zapach wciągają,

buzią go wydychają *

Pośród lasów, pośród wzgórz

widać łąkę pełna róż.

A kto bawi się w wąchanie,

Ćwiczy z nami oddychanie.

 (*) dzieci wykonują głęboki wdech nosem, a następnie powoli wypuszczają powietrze także przez nos. W trakcie wykonywania ćwiczenia usta powinny być zamknięte

PAŹDZIERNIK

Ścieżka edukacyjna: „Przyrodnicze wyprawy"

Jesień. Drzewa owocowe.

Nawyki

Socjalizacja: Mówię ,,Dzień dobry".

Praca: Siedzę prawidłowo przy stoliku.

Autonomia: Po skorzystaniu z toalety spuszczam wodę.

Bity

  • czytanie – imiona, warzywa, zwierzęta leśne
  • obrazkowe –  środki transportu, liście drzew w Polsce
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (11-20) 

Zabawy matematyczne

  • rytmiczna organizacja czasu (dzień/noc, pory roku)
  • rytmy (graficzne i ruchowe)

Zabawy polonistyczne

  • samogłoski – A, E (wg prof. J. Cieszyńskiej)
  • dzielenie na sylaby imion

Ćwiczenia

  • Motoryka duża:
  • czołganie
  • raczkowanie do przodu
  • chodzenie bocianów, ręce wyciągnięte w bok i wysoko unoszone kolana, naśladowanie chodzących po łące bocianów
  • marsz wielkoludów, dzieci chodzą we wspięciu na palcach, udając „wielkoludy”, można dołączyć maksymalne wyciągnięcie wyprostowanych rąk w górę.
  • Motoryka mała:
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny
  • nawlekanie
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach 

Utwory muzyczne

  1. Wolfgang Amadeus Mozart – I koncert na róg – Allegro
  2. Georg Philipp Telmann – koncert na flet cz. II

Bajka

„Jeżyk Cyprian i muzyka lasu”

autor – Paweł Księżyk

Przysłowia

  1. Dla chcącego nic trudnego.
  2. Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje.

Zagadki

Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę,
zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę.
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę.
Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę. 

(wiewiórka)

Jesienią w sadzie dojrzało,
rumiane, okrągłe zapachniało.
Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada. 

(jabłko)

Ma nóżkę, nie ma buta.
Ma kapelusz nie ma głowy.
Czasem gorzki i trujący,
częściej smaczny jest i zdrowy. 

(grzyb)

Upadł nagle z drzewa, leży na trawniku,
w brązowym ubranku, w kolczastym płaszczyku.
Wezmę go do domu, rozbiorę z płaszczyka,
dodam mu patyczek i zrobię konika. 

(kasztan)

Spadają z drzewa żółte, czerwone,
wicher je niesie w tą i w tamtą stronę. 

(liście)

Spadają jesienią z drzewa w twardej skorupie.
Lubią je dzieci i wiewiórka chętnie je chrupie. 

(orzechy)

Na jakim drzewie jesienią,
koraliki się czerwienią? 

(jarzębina)

Rośnie w lesie lub przy drodze,
ma koronę oraz pień.
Mogą na nim mieszkać ptaki,
ludziom daje miły cień.

(drzewo)

Nie las, nie park,

chociaż się zieleni.

Jabłka, gruszki, śliwki

znajdziesz tam w jesieni.

(sad)

Wyrosły w ogródku na krzewach

kuleczki małe, okrągłe.

Są czarne, czerwone lub białe.

Ze smakiem spożywasz dojrzałe.

(porzeczki)

Choć bardzo dojrzały, zielony jest cały.

Olbrzymi jak głowa.

Słodki miąższ czerwony w swym wnętrzu chowa.

(arbuz)

Co to za owoc: tu i tam liście,

a między nimi wiszą kiście.

Kuleczki maleńkie, soczyste i słodziusieńkie.

(winogrona)

Na drzewie dojrzewa,

żółta lub zielona,

brzuszek ma okrągły,

górą wydłużona.

(gruszka)

Wiersz

  • „Kiedy jesień jest wokoło”

autor – Beata Bogusławska

Kiedy jesień jest już wokoło,

wtedy wszystkim jest wesoło.

Gdzieś daleko lecą ptaki,

a w przedszkolu? przedszkolaki

dziś ze sobą się poznają,

dziś piosenki zaśpiewają,

dzielnie spełnią swe zadanie,

potem będzie pasowanie

na dzielnego przedszkolaka

– bo to już tradycja taka!!!

  • „Wszystko robię sam”

Umiem ubrać buty,

umiem też rysować.

Umiem przy obiedzie

grzecznie się zachować.

I na miejsce zawsze 

zabawki odkładam,

bo bardzo nie lubię

kiedy jest bałagan.

Zaśpiewam, zatańczę,

narysuję kotka.

I dzień dobry powiem,

kiedy kogoś spotkam.

Jestem przedszkolakiem,

dzielnym i wesołym.

Bardzo lubię dzieci

i moje przedszkole!

Zadania logopedyczne

  • unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
  • wypychanie językiem policzków w prawo i w lewo
  • ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte
  • oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach
  • wibrowanie wargami bbb, bbb
  • całuski i szerokie uśmiechy
  • przeżuwanie okrężnymi ruchami z zamkniętą buzią
  • przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie policzka
  • podnoszenie języka, dotykanie za górnymi zębami
  • liczenie ząbków z szeroko otwartą buzią i nieruchomą żuchwą
  • rozciąganie i ściąganie zamkniętych warg
  • nakładanie warg jedna na drugą

Wiersz logopedyczny

                                                                                                                                                                                   

  • „Dziwny pies”

autor – Danuta Wawiłow

Jeden, dwa,
jeden, dwa,
pewna pani
miała psa. 

Trzy i cztery,
trzy i cztery,
pies ten dziwne
miał maniery. 

Pięć i sześć,
pięć i sześć,
wcale lodów
nie chciał jeść. 

Siedem, osiem,
siedem, osiem,
wciąż o kości
tylko prosił. 

Dziewięć, dziesięć,
dziewięć, dziesięć,
kto z nas kości
mu przyniesie? 

Może ja?
Może ty?
Licz od nowa −
raz, dwa, trzy…

WRZESIEŃ

Ścieżka edukacyjna: „Świat wokół mnie.”
Ja – moje miejsce w przedszkolu.
Ja – moja rodzina.

 

Nawyki

Socjalizacja: Staram się być dzielny przy rozstaniu z rodzicami.
Praca: Sprzątam zabawki.
Autonomia: Zdejmuję buciki i odkładam je na swoje miejsce.

Bity

  • czytanie – imiona, pomieszczenia w szkole, członkowie rodziny
  • obrazkowe – grzyby jadalne, zwierzęta chronione w Polsce
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (1-10)

Zabawy matematyczne

  • ćwiczymy świadomośc własnego ciała
  • orientacja przestrzenna (kształtowanie świadomości schematu własnego ciała oraz zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, rozpatrywanie otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby – zabawy z misiem)
  • rytmiczna organizacja czasu (dzień/noc, pory roku)
  • rytmy (graficzne i ruchowe)

Ćwiczenia

  1. Motoryka duża:
  • drabinka: oswajanie z ćwiczeniami na drabince
  • turlanie
  • czołganie
  • ćwiczenia pozwalające na poznanie schematu własnego ciała
  • ćwiczenia pozwalające poznać kierunki w przestrzeni, która nas otacza
  • układy rytmiczno-ruchowe
  1. Motoryka mała:
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno-ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny
  • nawlekanie
  • kreślenie w powietrzu, po śladzie, w kaszy, piasku, na plecach

Utwory muzyczne

  1. Jan Sebastian Bach – Badinerie z II suity na flet i orkiestrę smyczkową.
  2. Antonio Vivaldi – Koncert A-dur – Allegro molto.

Bajka

„Jeżyk Cyprian i pierwszy dzień jesieni” autor – Paweł Księżyk

Przysłowia

  1. Skoro wrzesień, to już jesień, ale jabłek pełna kieszeń.
  2. Przykład idzie z góry.

Zagadki

Jest tam dużo dzieci,
jest Pani kochana,
która dziećmi się zajmuje,
prawie tak jak mama. (przedszkole)

Pluszowy przyjaciel
z oklapniętym uszkiem
wskakuje wieczorem
pod twoją poduszkę. (miś)

Co to za miesiąc, który niesie
grzyby i wrzosy liliowe w lesie, 
sadach soczyste jabłka czerwone,
a także pierwszy szkolny dzwonek? (wrzesień)

Czy mi dzieci dziś powiecie,
jaka pora roku nastaje po lecie? (jesień) 

Z królową żyją w pałacu
i wciąż zajęte są pracą.
Igły przynoszą z lasu,
nie robiąc przy tym, hałasu. (mrówki)

Wysyłają ją do nieba,
po kawałek chleba. (biedronka)

Skrzydła piękne ma we wzory,
wszystkie na nich są kolory.
Kiedy nastają dni gorące,
dzieci biegają za nim po łące. (motyl)

Te malutkie owady
ludzi często kłują,
potem w tym ukłutym miejscu
bąble wyskakują. (komar)

Wiersz

  1. Pierwszy dzień w przedszkolu” autor – Bożena Forma

Dzisiaj pierwszy dzień w przedszkolu,
wszyscy w sali się zebrali,
pani prosi by starszacy
z maluchami się poznali.

Potem dzieciom pokazuje
– szatnię, kuchnię, piękne sale,
chce by już od pierwszej chwili
dzieci czuły się wspaniale.

Wciąż starszakom przypomina,
dla maluchów bądźcie mili,
by przedszkole i nas wszystkich
bardzo mocno polubili.

W każdej sali nowe książki
i zabawki, klocki, gry,
wszyscy o nie bardzo dbają,
niech przetrwają wiele dni.

Dzieci w szatni mają znaczki,
w salach miejsca przy stoliczkach
i kochają panią która
jest im zawsze bardzo bliska.

Niech im miło czas upływa,
niechaj zawsze się zgadzają
i spędzone wspólnie chwile
w swoich myślach zachowają.

  1. „Ręce i nogi” autor – Jan Brzechwa

Ręka prawa, ręka lewa,
Człowiek innych rąk nie miewa.
Noga lewa, prawa tuż,
No i dość, wystarczy już.

Mam dwie nogi i dwie ręce,
Wcale nie chciałbym mieć więcej,
Bo określa właśnie to,
Co jest co, i kto jest kto.

Stąd wiadomo, żem nie krowa,
Żem nie kret, nie sowa płowa,
Żem nie wąż, nie kot, nie bóbr,
Nie stonoga i nie żubr.

Zadania logopedyczne

  • unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
  • wypychanie językiem policzków w prawo i w lewo
  • ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte
  • oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach
  • wibrowanie wargami bbb, bbb
  • całuski i szerokie uśmiechy

Wiersz logopedyczny

„Odgłosy zwierząt”

autor – Iwona Michalak-Widera

Kotek miauczy   miau, miau, miau.
Piesek szczeka   hau, hau, hau.
Żabka kumka   kum, kum, kum.
Rybka pluska   plum, plum, plum.
Świnka kwiczy   kwi, kwi, kwi.
A kurczaczek   pi, pi, pi.
Baran beczy   be, be, be.
Mała kózka   me, me, me.
Jeże tupią   tup, tup, tup.
Krecik słyszy   łup, łup, łup.
Gąska gęga   gę, gę, gę.
Bocian woła   kle, kle, kle.
Krowa muczy   mu, mu, mu.
Gdzie cielątko?   Tu, tu, tu.
Pszczoła robi   bzzz, bzzz, bzzz.
Ptak odleciał   frr, frr, frr.
Kaczka kwacze   kwa, kwa, kwa.
Konik rży   iha, ha.
Kura gdacze   ko, ko, ko.
Dziadek na to   ho, ho, ho.
Małpka fika   fik, fik, fik.
Słoń Katarek ma   a psik!
Królik kica   kic, kic, kic.
Mała myszka nie ma   nic.

CZERWIEC 2021

Ścieżka edukacyjna – “Palcem po mapie…”

                                             Wakacje.

Nawyki

Socjalizacja: Jestem dobrym kolegą i umiem przeprosić, gdy się posprzeczam.

Praca: Po pracy i posiłku zostawiam czysty stolik.

Autonomia: Dbam o porządek na swojej półce z kartami pracy.

Bity

  • imiona – wyrazy drukowane
  • czytanie – miasta polski, wiosenne kwiaty
  • obrazkowe – środki transportu, sprzęt elektryczny

Zabawy matematyczne

  • rozwiązujemy proste działania arytmetyczne
  • poznajemy miarę wagi oraz rodzaje wag
  • uczymy się klasyfikowania; co jest cięższe, a co lżejsze?
  • utrwalamy rodzaje zegarów
  • utrwalamy figury geometryczne 
  • utrwalamy liczenie na liczydle

Zabawy polonistyczne

  • utrwalamy poznane samogłoski
  • utwalamy pisownię oraz sylabizowanie własnego imienia
  • utrwalamy rozpoznawanie czcionki drukowanej oraz pisanej
  • utrwalamy sylabizowanie wyrazów nam znanych
  • utrwalamy sylaby i poznajemy nowe
  • wyszukujemy litery oraz sylaby w wyrazach i określamy ich położenie
  • kreślimy wzory grafomotoryczne
  • słuchamy opowiadań i odpowiadamy na pytania z nimi związane

Ćwiczenia

  • Motoryka duża
  • slalom na czworakach 
  • skoki w dal obunóż
  • skoki na jednej nodze
  • chodzenie ze skrzyżowanymi stopami
  •  chodzenie po równoważni do tyłu
  • Motoryka mała:
  • malowanie farbami
  • nawlekanie i układanie koralików 
  • lepienie z plasteliny
  • nauka wiązania sznurowadeł (metoda zajęczych uszu)
  • ćwiczenie prawidłowego chwytu narzędzia piszącego

Utwory muzyczne

  1. Ludwig van Beethoven – “Sonata księżycowa”
  2. Fryderyk Chopin – “Wiosenny walc”

Bajka

  1. “Lew Drapuś”
    autor – nieznany; bajka terapeutyczna
  2. “Jacek, Wacek i Pankracek”

autor – Mira Jaworczakowa

Przysłowia

  1. W marcu jak w garncu.
  2. Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej.

Zagadki

W oknie tej skrzyneczki,

oglądasz bajeczki. TELEWIZOR

Jeżdżę sobie po dywanie,

kiedy w domu jest sprzątanie. ODKURZACZ

Po materiale ślizga się wspaniale

kiedy się zepsuje, nic nie uprasuje. ŻELAZKO

Postawiona w kąt, chętnie łyka prąd.

A gdy wody nabierze, to się kręci i pierze. PRALKA

Stoi w kuchni szafka, ten kto jej używa,

wie, że jest przydatna, bo wszystko pozmywa. ZMYWARKA

W wygodnych wagonach pasażerów wiezie
maszynista siedzi w nim na samym przedzie. POCIĄG

Pod dowództwem kapitana.

Płynie po morzach i oceanach. STATEK

Nie jest ptakiem, lecz ma skrzydła.

Możesz się nim, w podróż wybrać. SAMOLOT

Płynie do wsi i do miasta, do kuchenki, do żelazka.

Jeśli płynie, to w przewodach, lecz to wcale nie jest woda. PRĄD

Wiersz

„Pstryczek” 

autor – Julian Tuwim

Sterczy w ścianie taki pstryczek,

Mały pstryczek-elektryczek,

Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,

To się widno robi w mig.

Bardzo łatwo:

Pstryk – i światło!

Pstryknąć potem jeszcze raz,

Zaraz mrok otoczy nas.

A jak pstryknąć trzeci raz-

Znowu dawny świeci blask.

Taką siłę ma tajemną

Ten ukryty w ścianie smyk!

Ciemno – widno –

Widno – ciemno.

Któż to jest ten mały pstryk?

Może świetlik? Może ognik?

Jak tam dostał się i skąd?

To nie ognik. To przewodnik.

Taki drut, a w drucie PRĄD.

Robisz pstryk i włączasz PRĄD!

Elektryczny bystry PRRRRĄD!

I skąd światło?

Właśnie stąd!

 “Pierwiosnek”

 autor – Władysław Broniewski

Jeszcze w polu tyle śniegu,

jeszcze strumyk lodem ścięty,

a pierwiosnek już na brzegu

wyrósł śliczny, uśmiechnięty.

Witaj, witaj, kwiatku biały,

główkę jasną zwróć do słonka,

już bociany przyleciały,

w niebie słychać śpiew skowronka.

Stare wierzby nachyliły

miękkie bazie ponad kwiatkiem:

„Gdzie jest wiosna? Powiedz, miły,

czyś nie widział jej przypadkiem?"

Lecz on widać milczeć wolał.

O czym myślał – któż to zgadnie?

Spojrzał w niebo, spojrzał w pola,

szepnął cicho: „Jak tu ładnie

Wiersz logopedyczny

Jerzy”
autor – nieustalony

Pod pierzyną Jerzy leży.

Że jest chory nikt nie wierzy.

Żali się na bóle głowy,

że żołądek też niezdrowy.

Jeszcze rano był jak rzepka

( co jest od zdrowia krzepka).

Potem Jurka brudna rączka

niosła w buzię gruszkę, pączka.

Mama chłopca już żałuje,

lecz pan doktor igłą kłuje.

Mój Jerzyku nigdy więcej

nie jedz, gdy masz brudne ręce.

“Skarby”

autor – A. Chrzanowska

U Sabiny na stoliku
różnych skarbów jest bez liku:
spinka, kostka, dwa naparstki,
smacznych pestek ze dwie garstki,
smok wawelski papierowy,
serce, słonik plastikowy,
serpentyna i sakiewka
i niebieska chorągiewka.