
Plan dydaktyczny dla grupy 3 latków
Dziecko 3 letnie dopiero co wkracza w nowe środowisko, jakim jest przedszkole. To dla nich niezwykle przełomowy czas, głównie pod względem emocjonalnym i społecznym. To w tym okresie, opieką otacza go nie tylko mama, lecz również zupełnie nowa mu osoba- nauczycielka. Ponadto, poznaje nowych rówieśników, co sprawia, że uczy się nawiązywać swoje jedne z pierwszych, relacji międzyludzkich. Dążymy, aby nasz 3 latek kształcił swoje kompetencje w zakresie samodzielności oraz samoobsługi, co da mu podstawy do osiągania kolejnych kamieni milowych w jego rozwoju. Zatem, naszą rolą jest wspierać naszego 3 latka w procesie adaptacji do przedszkola, wypracowując nawyki, które są dostosowane do jego możliwości oraz wieku ,a więc dziecko 3 letnie:
-stara się być dzielnym przy rozstaniach z rodzicami
-sprząta po sobie zabawki
-mówi „dzień dobry” i „do widzenia”
-zdejmuje swoje ubrania oraz odkłada je na miejsce
-podwija rękawy przy myciu rąk
-stara się prosić, a nie zabierać
-stara się słuchać, gdy inni mówią
-pomaga innym w rzeczach, które sam potrafi zrobić
-dba o zabawki w sali oraz odkłada je na miejsce
-czeka cierpliwie na swoją kolej
-dba o porządek w toalecie
-stara się dzielić z innymi
-potrafi przeprosić, gdy się z kimś pokłócą
-dba o schludny wygląd mundurka
Z zakresu zadań matematycznych dzieci w ciągu całego roku uczą się takich umiejętności jak:
-kształtowanie świadomości schematu własnego ciała
– rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, jak i punktu widzenia drugiej osoby
-poznawanie organizacji i następstwa czasu (pory roku, dni tygodnia, dzień/noc, miesiące)
-nauka liczenia do 10
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
-obserwacja zmian odwracalnych i nieodwracalnych
-układanie historyjek obrazkowych składających się z 3,4,5 elementów
-nauka mierzenia oraz porównywanie długości
-porównywanie obiektów
-odnajdywanie różnic i podobieństw
-grupowanie obiektów ze względu na ich kolor, kształt, wielkość
-wprowadzenie liczydła
-wagi (rodzaje; co jest lżejsze a co cięższe-klasyfikowanie) klasyfikowanie wagi
– kształtowanie intuicji geometrycznych (wyodrębnianie kształtów w przedmiotach, manipulowanie klockami i przedmiotami o kształtach figur geometrycznych, układanie oraz rysowanie figur)
Z zakresu zabaw polonistycznych dzieci nabywają takie kompetencje jak:
-nauka oraz systematyczne utrwalanie samogłosek zgodnie z nauczaniem według prof. J. Cieszyńskiej
– poznawanie oraz utrwalanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych wg metody prof. J. Cieszyńskiej
-wyszukiwanie samogłosek w wyrazach
-wypełnianie poznanych liter materiałami sensorycznymi
– samodzielne układanie poznanych liter z kamieni, guzików, wstążek, itp.
Kształcenie zdolności psychomotorycznych odbywa się poprzez:
-przejście oraz zwis na drabince
-turlanie oraz czołganie
-raczkowanie do przodu i do tyłu
-bociani chód
-marsz
-klaskanie naprzemienne
-chodzenie z przedmiotem na głowie po wyznaczonej linii
-wzajemne turlanie piłki ręką oraz głową
-wchodzenie po pionowej drabince
-podawanie piłki górą oraz dołem
– przeskoki z miejsca na miejsce
-podskoki obunóż, na jednej nodze
-przekładanie woreczka za plecami
-ćwiczenia relaksacyjne
-slalom na czworakach między przeszkodami
-chód z krzyżowaniem stóp
-skok w dal obunóż
-przewroty
-darcie gazety palcami stóp
-rzuty do celu
-siatkówka balonikiem
Motoryka mała oraz umiejętności grafomotoryczne rozwijamy za pomocą:
-rysowania po śladzie
-lepienia z plasteliny
-nawlekania koralików
-wycinania nożyczkami
-wyciskania kształtów
-rysowania prostych obrazków na zadany temat
Pozytywna adaptacja do warunków życia przedszkolnego oraz próby dziecka do wypracowania wymienionych nawyków, są kluczem do jego dalszego rozwoju. Dzięki temu, 3 latek stanie się bardziej ufny co do swoich predyspozycji i umiejętności, co sprawi, że będzie otwarty i chętny do nabywania kolejnych kompetencji, np. doskonalenia zdolności językowych, czy matematycznych. Niezwykle ważna jest nauka samodzielności, na miarę jego wieku. Nasz 3 latek będzie potrafił radzić sobie w łazience, przy stole czy podczas ubierania się. Nauka samodzielności i samoobsługi sprawi, że 3 latek, kiedy przyjdzie na to odpowiedni czas, dumnie wkroczy w kolejny etap życia przedszkolnego, jakim jest przejście do starszej grupy, będąc przy tym gotowy sprostać nowym wyzwaniom jakie na niego czekają.