
Czym jest psychomotoryka?
Pojęcie “psychomotoryka” składa się z dwóch słów PSYCHE – dusza z języka greckiego i MOVERE – poruszać się z języka łacińskiego
Rozwój psychiczny i motoryczny są ze sobą ściśle powiązane. Jest to zależność pomiędzy percepcją, ruchem, przeżywaniem, uczeniem się a działaniem.
Dlaczego psychomotoryka w przedszkolu?
Aspekt rozwojowy
-rozwój motoryczny stanowi odzwierciedlenie
dojrzewającego układu nerwowego
Aspekt poznawczy
– dzięki zabawom psychomotorycznym przedszkolak poznaje swoje otoczenie
-jest to wspaniały sposób na odkrywanie i doświadczanie świata
Aspekt społeczny
– podczas zajęć z psychomotoryki nasze przedszkolaki mają okazję rozwiązywać zadania w grupie, konfrontować się z otoczeniem, zyskują pewność siebie
Aspekt ruchowy
-mały człowiek nabywa coraz trudniejszych umiejętności ruchowych
– coraz bardziej świadomie przejmuje kontrolę nad własnym ciałem
– zajęcia psychomotoryczne wspomagają kształtowanie się schematu ciała oraz orientacji w przestrzeni
– zajęcia psychomotoryczne stanowią bazę dla czynności manipulacyjnych i małej motoryki
– psychomotoryka pozwala na kształtowanie się prawidłowej postawy ciała
Jak realizujemy psychomotorykę w przedszkolu?
– każdego dnia dbamy o pobyt naszych przedszkolaków na świeżym powietrzu
–codzienne prowadzimy ciekawe zajęcia z psychomotoryki
– w trosce o naszego przedszkolaka ograniczamy ilości zajęć dodatkowych statycznych
– aktywności stolikowe przeplatamy aktywnościami ruchowymi