W budowaniu osobowości: stabilnej, zharmonizowanej, hojnej, uporządkowanej, dojrzałej itd, pomagają dzieciom w przedszkolu NAWYKI. Nawyki, to zautomatyzowane czynności, które z czasem przeradzają się w cnoty. Są one dostosowane do okresów sensytywnych dzieci – wymagamy na tyle, na ile możemy wymagać. Nawyki rozróżniamy na 3 sfery, nad którymi pracujemy u dzieci w naszym przedszkolu, mianowicie socjalizacja, autonomia i praca. Socjalizacja uczy dzieci bycia dobrymi, mądrymi w społeczeństwie w stosunku do dorosłych i innych dzieci. Praca i autonomia uczy obowiązkowości, odpowiedzialności, poważnego traktowania swojej pracy i powierzonych zadań. Codziennie na poranku nauczyciel przypomina dzieciom o nawykach ćwiczonych w danym miesiącu. W ciągu dnia w przedszkolu również szukamy okazji, w których przypominamy dzieciom o naszych nawykach.

U 3latków pracując nad nawykami zaczynamy od prostych czynności, które uczą samodzielności, samoobsługi itd.
Nawyki w grupie 3-latków
Wrzesień:
Socjalizacja: Staram się być dzielny przy rozstaniu z rodzicami.
Praca: Sprzątam zabawki.
Autonomia: Zdejmuję buciki i odkładam je na swoje miejsce.
Październik:
Socjalizacja: Mówię ,,Dzień dobry".
Praca: Siedzę prawidłowo przy stoliku.
Autonomia: Po skorzystaniu z toalety spuszczam wodę.
Listopad:
Socjalizacja: Przed wyjściem z sali ustawiam się.
Praca: Odkładam przybory na miejsce.
Autonomia: Przy myciu rąk podwijam rękawy.
Grudzień:
Socjalizacja: Potrafię podziękować.
Praca: Pamiętam o swoim obowiązku.
Autonomia: Zdejmuję kurtkę i wieszam ją na miejsce.
Styczeń:
Socjalizacja: Proszę, a nie zabieram.
Praca: W sali mówię, a nie krzyczę.
Autonomia: Odkładam na miejsce swoją czapkę i szalik.
Luty:
Socjalizacja: Staram się słuchać, gdy inni mówią.
Praca: Cisza pozwala mi lepiej pracować.
Autonomia: Pamiętam o wycieraniu nosa.
Marzec:
Socjalizacja: Pomagam innym w rzeczach, które sam potrafię już zrobić.
Praca: Dbam o książki i odkładam je na miejsce.
Autonomia: Sam zakładam i zdejmuję kurtkę.
Kwiecień:
Socjalizacja: Czekam cierpliwie na swoją kolej.
Praca: Odkładam prace na półkę.
Autonomia: Dbam o porządek w szatni.
Maj:
Socjalizacja: Staram się dzielić z innymi.
Praca: Posługuje się zabawkami i narzędziami we właściwy sposób.
Autonomia: Uważam, by nie chlapać wodą w łazience.
Czerwiec:
Socjalizacja: Umiem przeprosić, gdy się z kimś pokłócę.
Praca: Oddaję pracę Pani dopiero, gdy ją skończę.
Autonomia: Dbam o schludny wygląd mundurka.
U 4latków pracując nad nawykami wzmacniamy samodzielność.
Nawyki w grupie 4-latków
Wrzesień:
Socjalizacja: Mówię „Dzień dobry” i „Do widzenia”.
Praca: Przysuwam krzesełko do stolika.
Autonomia: Sam zakładam i zdejmuję buty.
Październik:
Socjalizacja: Używam słów: „Dziękuję”, „Przepraszam”, „Proszę”.
Praca: Po skończonej pracy odkładam przybory na miejsce.
Autonomia: Samodzielnie zakładam i zdejmuję kurtkę.
Listopad:
Socjalizacja: Cierpliwie czekam na swoją kolej.
Praca: Po pracy i posiłku zostawiam czysty stolik.
Autonomia: Pamiętam o wycieraniu nosa w chusteczkę.
Grudzień:
Socjalizacja: Staram się jeść wszystko, co zostanie mi podane.
Praca: Pamiętam o swoich dyżurach.
Autonomia: Podczas mycia rąk podwijam rękawy.
Styczeń:
Socjalizacja: Proszę o coś, co chcę mieć, zamiast to wyrywać.
Praca: Staram się pracować w ciszy.
Autonomia: Uważam, by nie chlapać wodą w łazience.
Luty:
Socjalizacja: Dzielę się z innymi swoimi zabawkami.
Praca: Staram się ładnie jeść przy stoliku.
Autonomia: Po skorzystaniu z toalety spuszczam wodę.
Marzec:
Socjalizacja: Pomagam innym w rzeczach, które sam umiem już zrobić.
Praca: Siedzę prosto przy stoliku.
Autonomia: Pilnuję porządku w szatni.
Kwiecień:
Socjalizacja: Staram się mówić prawdę.
Praca: Staram się zawsze kończyć moją pracę.
Autonomia: Odwieszam bluzę na krzesło.
Maj:
Socjalizacja: Potrafię przeprosić, gdy niewłaściwie się zachowam.
Praca: Starannie wykonuję moją pracę.
Autonomia: Dbam o schludny wygląd mundurka.
Czerwiec:
Socjalizacja: Staram się bawić ze wszystkimi.
Praca: W sali mówię, nie krzyczę.
Autonomia: Dbam o porządek na swojej półce z kartami pracy.
U 5latków pracując nad nawykami skupiamy się też bardziej na relacjach, ćwiczymy dany nawyk w odniesieniu do innych osób.
Nawyki w grupie 5-latków
Wrzesień:
Socjalizacja: Mówię “Dzień dobry” i “Do widzenia”.
Praca: Kiedy chcę coś powiedzieć, podnoszę rękę.
Autonomia: Szanuję swoje rzeczy i odkładam je na miejsce.
Październik:
Socjalizacja: Sprawnie się ustawiam i ładne chodzę w parze.
Praca: Cisza pomaga mi lepiej pracować.
Autonomia: Po pracy i posiłku zostawiam czysty stolik.
Listopad:
Socjalizacja: Słucham uważnie innych i cierpliwie czekam na swoją kolej.
Praca: Po skończonej pracy odkładam przybory na miejsce.
Autonomia: Staram się jeść wszystko, co zostanie mi podane.
Grudzień:
Socjalizacja: Pamiętam o swoim zadaniu i dyżurze.
Praca: Starannie wykonuję karty pracy i prace plastyczne.
Autonomia: Uważam, by nie chlapać wodą w łazience.
Styczeń:
Socjalizacja: Używam uprzejmych słów: ,,Proszę”, ,,Dziękuję”, ,,Przepraszam” .
Praca: Gdy pracuję, siedzę prosto przy stoliku.
Autonomia: Po skorzystaniu z toalety pamiętam o spuszczeniu wody.
Luty:
Socjalizacja: Pozwalam innym bawić się tym, co mam, jeśli mnie o to poproszą.
Praca: W sali mówię, nie krzyczę.
Autonomia: Dbam o schludny wygląd swojego mundurka.
Marzec:
Socjalizacja: Pomagam innym w rzeczach, które sam umiem już zrobić.
Praca: Po skończonej zabawie odkładam rzeczy na miejsce.
Autonomia: Po skończonym posiłku odnoszę naczynia.
Kwiecień:
Socjalizacja: Na placu zabaw bawię się w zgodzie z innymi.
Praca: Dbam o porządek na placu zabaw.
Autonomia: Staram się kończyć swoją pracę.
Maj:
Socjalizacja: Pamiętam o mówieniu prawdy.
Praca: Gdy wstaję od stolika, przysuwam krzesełko.
Autonomia: Pamiętam o dokładnym umyciu rąk i buzi po powrocie z podwórka.
Czerwiec:
Socjalizacja: Jestem dobrym kolegą i umiem przeprosić, gdy się posprzeczam.
Praca: Dbam o czystość w swojej sali.
Autonomia: Potrafię sam wiązać buty.