WRZESIEŃ

Ścieżka edukacyjna: „Świat wokół mnie”
Ja – moje miejsce w przedszkolu.

Nawyki:
Socjalizacja:
Staram się być dzielny przy rozstaniu z rodzicami.
Praca: Sprzątam zabawki.
Autonomia: Zdejmuję buty i odkładam je na swoje miejsce.

 Bity:
czytania – imiona dzieci, pomieszczenia w przedszkolu, przedmioty w przedszkolu
obrazkowe – liście drzew, grzyby jadalne
matematyczne – zbiór czerwonych kropek (1-10)

Zabawy dydaktyczne:
orientacja przestrzenna (kształtowanie świadomości schematu własnego ciała oraz zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, rozpatrywanie otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby)

rytmiczna organizacja czasu (dzień/noc, pory roku)

rytmy (graficzne i ruchowe)

ćwiczenia z zakresu analizy i syntezy wzrokowej z wykorzystaniem materiału tematycznego

Ćwiczenia:
1. Motoryka duża:
drabinka – przejście, zwis na drabince
turlanie
czołganie
układy rytmiczno-ruchowe przy muzyce, ćwiczenia schematu ciała i kierunków
w przestrzeni.

2. Motoryka mała:
rysowanie po śladzie
wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
zabawy muzyczno – ruchowe
zabawy paluszkowe
lepienie z plasteliny
nawlekanie.

Utwór muzyczny:
1. Jan Sebastian Bach – Badinerie z II suity na flet i orkiestrę smyczkową.

2. Antonio Vivaldi – Koncert A-dur – Allegro molto.

Bajka:
Anita Głowińska „Kicia Kocia w przedszkolu”
Paweł Księżyk „Jeżyk Cyprian i pierwszy dzień jesieni”

Przysłowia:
Jaki pierwszy wrzesień, taka będzie jesień.
Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje.

Zagadki:

Jest tam dużo dzieci, jest Pani kochana,
która dziećmi się zajmuje, prawie tak jak mama.

(przedszkole)

Pluszowy przyjaciel z oklapniętym uszkiem
wskakuje wieczorem pod twoją poduszkę.

(miś)

Idę sobie leśną drogą, czasem gniewnie tupnę nogą. Kolce mam i wzdłuż, i wszerz! Kto ja jestem? To ja.

(jeż)

Ma ściany, podłogi, okna i drzwi,

a w nim mieszkasz ty.
(dom)

Dorośli je czytają, dzieci oglądają
i z wielu karteczek wszystkie się składają.
(książki)
Może być mała albo duża, czasami szklane oczka zmruża. Zawsze jest mile uśmiechnięta, dlatego lubią ją dziewczęta…
(lalka) 
Dużo jest krzesełek, są stoliki i tablica, porządkiem i czystością wszystkich nas zachwyca… (sala) Świeci na niebie żółte kółeczko,

każdy odgadnie, że to …
(słoneczko).

Jest taki mebel, odpowiedz mi: nie ma okna, tylko drzwi. W nim wiszą ubrania Mamy, Taty i Frania… (szafa) Chodzi, ale w miejscu stoi, bije – nikt się go nie boi. Cyfry ma na tarczy, czy to już wystarczy?…
(zegar)

 Zabawy paluszkowe:

Krzysztof Sąsiadek „Powitanie”

Zadania logopedyczne:
Ćwiczymy razem z Jeżykiem Tuptusiem:

  • wysuwanie i wsuwanie szeroko ułożonego języka przez lekko rozwarte zęby
  • unoszenie języka na górną wargę (język wąski, wydłużony, zęby widoczne)
  • szybkie, naprzemienne dotykanie językiem kącików ust, przy szeroko otwartych ustach i widocznych zębach
  • dotykanie po kolei górnych zębów po wewnętrznej stronie, licząc je językiem (usta szeroko otwarte).
  • przesuwanie językiem po podniebieniu od zębów w stronę gardła i z powrotem
  • zwiń język w rurkę i wydmuchaj przez niego powietrze

 Wierszyki logopedyczne:
1. Charęzińska  „SZUMI LAS”– wersja z instrukcją masowania

Szumi las, szumi las (głaszczemy dziecko po plecach) Szszszszsz
Dokąd drepczesz jeżu nasz? (naśladujemy palcami kroki jeża / uciskamy palcami jak igiełkami) Tup, tup, tup

Szumi las, deszczyk kapie (głaszczemy plecy / lekko uderzamy opuszkami palców o plecy) Szszszszsz, Kap kap kap
Kto wiewiórkę szybką złapie? (szybko dociskamy pięścią w różnych miejscach) Hop hop hop

Szumi las, w oddali puka (głaszczemy plecy / lekko uderzamy opuszkami palców o plecy) Puk puk puk
Czy to dzięcioł szybko stuka? (stukamy palcem w plecy) Stuk stuk stuk

Szumi las, liście spadają (głaszczemy plecy / lekko muskamy dłońmi o plecy) Szszszszsz
Barwny dywan układają (dociskamy plecy całymi dłońmi)

Szumi las, szumi las (głaszczemy dziecko po plecach) Szszszszsszsz
Ach, to jesień tuli nas! (przytulamy mocno dziecko)

W. Szwajkowscy „Ta żabka kłamie”

Ża- ża, ża-ża, żabka mała

chyba kiedyś nakłamała,

eżo-eżo, eżo-eżo,

kilku małym miłym jeżom,

że na obiad, że-że-że,

małe jeże chętnie je.

Na to rzekł do żabki jeżyk:

„Żabko, nikt ci nie uwierzył”.


Wiersze:
Bożena Forma „Znaczek przedszkolaka”

Wie dokładnie przedszkolaczek

jak wygląda jego znaczek.

A na znaczku strumyk, ławka,

koń, biedronka i huśtawka.

Przyczepiony barwny znaczek

ma do szafki przedszkolaczek.

W szafce sweter ułożony,

płaszczyk pięknie powieszony.

Buty dobrze wyczyszczone

stoją równo ustawione.

O porządek każdy dba,

wie, co w swojej szafce ma.

  1. Bechlerowa „O zielonym jeżu”

Pod kasztanem w gęstej trawie
Usnął jeżyk po zabawie.
Właśnie zbudził się i ziewał
Gdy coś nagle spadło z drzewa.
Za nim drugie, trzecie też…
Miało kolce tak, jak jeż.
Spojrzał jeżyk, w bok uskoczył,
Przerażony przetarł oczy.

– Patrzę, patrzę i nie wierzę:
Czy to jeże, czy nie jeże?
Nie wiedziałem dotąd sam
Że zielonych braci mam.
Lecz ja w norce mam mieszkanie,
A gdzie one? Na kasztanie!

Jeż nie pytał więcej o nic,
zmykał, jakby go kto gonił.
Sapał, mruczał, głosem gniewnym:
– Nie chcę mieć zielonych krewnych!

MAJ

Ścieżka edukacyjna: ,, Co to za zwierzę….?”/Zwierzęta w zagrodzie, w lesie.

Nawyki:

Socjalizacja: Staram się dzielić z innymi.

Praca: Posługuję się zabawkami i narzędziami we właściwy sposób.

Autonomia: Uważam, by nie chlapać wodą w łazience.

Bity:

  • czytania – imiona, drzewa liściaste, ryby słodkowodne
  • obrazkowe –  wizerunki Matki Bożej z Sanktuariów w Polsce, węże lasów tropikalnych

Zabawy matematyczne:

Zapisywanie czynności matematycznych, tworzenie gier

– zabawa z dużymi kostkami – proste działania arytmetyczne

– zabawa z klockami domino – proste działania arytmetyczne

– ćwiczenia z kartonikami

– projektowanie gier planszowych.

Zabawy polonistyczne:

– utrwalanie poznanych samogłosek

– wyszukiwanie litery w wyrazach

– odczytywanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych.

Ćwiczenia:

Motoryka duża:

  • chodzenie po równoważni przodem, bokiem, tyłem
  • wchodzenie na drabinki pionowe i zwis na drążku
  • ćwiczenia sprawnościowe z piłką i woreczkiem

Motoryka mała:

  • rysowanie: po śladzie, kredkami, mazakami
  • lepienie z plasteliny
  • rysowanie prostych obrazków na dany temat.

Utwory muzyczne:

  1. G. F. Haendel – Przyjazd  królowej Saby z III aktu oratorium ,,Salomon”.
  2. J. S. Bach – I suita orkiestrowa C-dur – Gawot.

Bajka/opowiadanie:

„Złota rybka”

Przysłowia:

  1. „Nie szata zdobi człowieka”.
  1. „ Co dwie głowy, to nie jedna”.

Zagadki:

Ma króciutkie nóżki,
i maleńki ryjek,
chociaż igły nosi,
nigdy nic nie szyje.
(jeż)

Ogon, uszy ma i kły
– psa daleki krewny.
W bajkach tylko bywa zły,
w lesie jest potrzebny.
(wilk)

Na wysokich nogach,
z dużymi rogami,
po leśnych mknie drogach,
staje za drzewami.
(jeleń)

Ryję ziemię mymi kłami –
– nazywają je szablami.
Dzieci mam w prześliczne paski.
Bardzo kocham te bobaski.
Kto chce krzywdę im uczynić
pozna zemstę dzikiej świni.
Niech na drzewo zmyka w mig,
Wtedy jestem straszny ….
(dzik)

To rude zwierzątko,
w dziupli sobie mieszka.
Skacze po gałęziach,
kocha się w orzeszkach.
(wiewiórka)

Bywa siwy, gniady, kary,
Wozi ludzi i towary.
(koń)

Boso chodzi, grzebie wszędzie, śpi na długiej, twardej grzędzie.

Na podwórku głośno gdacze: „Zniosłam jajko, chodź zobaczyć”.

(kura)

Wybornego mleczka da nam do kubeczka,

będzie miał Kacperek doskonały serek.  (krowa)

Najwierniejszy chyba przyjaciel człowieka.

Nie każdego jednak: na niektórych szczeka!

 (pies)

Wąsy białe i długie sterczą mu na dwie strony.

W mleku maczać je lubi nad miseczką schylony. (kot)

Wierszyki logopedyczne:

1) ,,Dzięcioł"

Dzięcioł w lesie stuka:

stuku, stuku, stuk.

Tępi on szkodniki: stuku, stuku, stuk.

Szuka ich pod korą: stuku, stuku, stuk.

Szuka przez dzień cały: stuku, stuku, stuk.

2) ,,Myszka"

Któż to dziury
w serze wygryzł?
– Myszka piszczy, że to tygrys!
– Może jakiś inny zwierz?
Zapiszczała:
– piii.

-szeroko otwieramy i zamykamy buzię, zęby widoczne (tygrys gryzie ser)
-naśladujemy piszczenie myszki (piii)
-wypychamy językiem prawy i lewy policzek (myszka ucieka przed kotem)

Wiersze:

1) J. Brzechwa – ,,ZOO”

Matołek raz zwiedzał zoo
I wołał co chwila: O-o!
Jaka kolorowa papuga!
Żyrafa jest za długa!
Słoń za wysoki!
A po co komu te foki?
Zebra ma farbowane żebra!
Tygrys
Chętnie by mnie stąd wygryzł!
Na, a zajrzyjmy pod daszek:
Żółw – tuś, bratku, tuś!
A to? Ptaszek.
Niezły ptaszek –
Struś!
Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
Uważnie mu się przygląda
I powiada wskazując na niego przez kraty:
Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!

TYGRYS
Co słychać, panie tygrysie?
A nic. Nudzi mi się.
Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?
Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł.

LIS

Rudy ojciec, rudy dziadek,

Rudy ogon-to mój spadek,

A ja jestem rudy lis.

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

DZIK

Dzik jest dziki, dzik jest zły.

dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

ten na drzewo szybko zmyka.

MAŁPA

Małpy skaczą niedościgle.

Małpy robią małpie figle,

Niech pan spojrzy na pawiana:

Co za małpa, proszę pana!

ŻYRAFA

Żyrafa tym głównie żyje,

że w górę wyciąga szyję.

A ja zazdroszczę żyrafie,

ja nie potrafię.

2) A. Aleksandrowicz – „Dziwne rozmowy”

1. W chlewiku mieszka świnka

i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie,

to ona:” Kwi, kwi kwi!”.

2. Na drzewie siedzi wrona

od rana trochę zła.

Gdy pytam:” Jak się miewasz?”.

to ona:” Kra, kra, kra”.

3. Opodal chodzi kaczka,

co krzywe nóżki ma.

Ja mówię jej: ”Dzień dobry!”,

a ona :” kwa, kwa, kwa”.

4. Przed budą trzy szczeniaki

podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię:” cicho, pieski!”,

a one:” Hau, hau, hau”

KWIECIEŃ

Ścieżka edukacyjna: Co w trawie piszczy?/ Wielkanoc

Nawyki:

Socjalizacja: Czekam cierpliwie na swoją kolej.

Praca: Odkładam pracę na półkę.

Autonomia: Dbam o porządek w szatni.

Bity:

  • czytania – imiona, kwiaty, zwierzęta leśne
  • obrazkowe – narzędzia ogrodnicze, dinozaury

Zabawy matematyczne:

Kształtowanie intuicji geometrycznych:

  • wyodrębnianie kształtów w przedmiotach (płasko i przestrzennie)
  • manipulowanie klockami i przedmiotami o kształtach figur geometrycznych
  • układanie figur (płasko i przestrzennie)
  • zabawa w architekta

Zabawy polonistyczne:

  • wyrażenia dźwiękonaśladowcze wg metody prof. J. Cieszyńskiej

Ćwiczenia:

1. motoryka duża:

  • czołganie pod liną
  • chodzenie bokiem z skrzyżowaniem nóg z przodu i z tyłu
  • przewroty
  • darcie gazety palcami stóp
  • chodzenie po drabince poziomej

2. motoryka mała:

  • wyklejanie: ryżem, kaszą i innymi materiałami.
  • lepienie z plasteliny, wyciskanie kształtów, stemplowanie, nawlekanie koralików na sznurek.
  • wycinanie nożyczkami (cięcie wałeczków z plasteliny, pasków papieru, słomek)

Utwory muzyczne:

  1. Georg Philipp Telemann ,,Koncert na trąbkę cz. IV”.
  2. W. A. Mozart ,,Andante z XXI – concert C-dur”.

Bajka:

,, Promyk”

Przysłowia:

  1. „Kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy trochę lata".
  2. „Nie mów hop zanim nie przeskoczysz".

Zagadki:

Kolorowe, pachnące,
w ogrodzie i na łące,
chętnie je zbieramy
na bukiet dla mamy.
(kwiaty)

Na zielonej łące
kwitnie ich tysiące.
W swej nazwie „sto” mają,
jak się nazywają?
(stokrotka)

Wszyscy o niej mówią, że kwiatów królowa.
(róża)

Dobrze ją znamy z prześlicznej woni,
kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni.
Zdobi nam lasy, więc jej nie zrywaj!
Za to odpowiedz jak się nazywa.
(konwalia)

Jak ten kwiatek się nazywa,
co słowo „pan” w nazwie ukrywa?
(tulipan)

Mleczka nie piją, myszek nie jedzą,
Te bure kotki co na drzewie siedzą.
(kotki wierzbowe)

A jak nazywają się jajka: białe,
żółte, ozdabiane,
na Wielkanoc darowane.
(pisanki)

Na wielkanocnym stole
to ona króluje.
Polana słodkim lukrem
i gościom smakuje.
(babka wielkanocna)

W jakim dniu, czy wiecie,
chociaż słońce świeci,
biega po podwórku
dużo mokrych dzieci ?
(lany poniedziałek)

Wierszyki logopedyczne:

Jedzie pociąg

Jedzie pociąg – fu, fu, fu
Trąbka trąbi – tru, tru, tru
A bębenek – bum, bum, bum
Na to żabki – kum, kum, kum
Woda z kranu – kap, kap, kap
Konik człapie- człap, człap, człap
Mucha bzyczy – bzy, bzy, bzy
A wąż syczy – sss, sss, sss

„Na Łące” M. Strzałkowska

Jest jasno i błękitnie,
A wokół łąka kwitnie
Po łące sobie hasam
I trawę mam do pasa!
Na łące rosną babki
I mięta, i bławatek,
Powoje i podbiały,
I inne dyrdymały!
Tu motyl, a tam dzwonek,
Stokrotka i skowronek,
Wśród trawy pachnie ziółko,
A ja powtarzam w kółko:
Jest jasno …..

Wiersze:

„Kurczątko” – W. Szumanówna

Kurczątko z jajeczka się urodziło…
Główkę, brzuszek wychyliło.
Na dwie nóżki wyskoczyło.
Czarne oczka otworzyło,
dziobek mały rozchyliło,
że jest głodne zakwiliło…

„Dyngus” – W. Broniewski

Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana!
Śmigus, dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miał zmokniętą.

MARZEC

Ścieżka edukacyjna: ,, Z techniką za pan brat”/ Wiosna

Nawyki:
Socjalizacja: Pomagam innym w rzeczach, które sam potrafię już zrobić.
Praca: Dbam o książki i odkładam je na miejsce.
Autonomia: Sam zakładam i zdejmuje kurtkę.

Bity:
• czytania – imiona, najgłębsze jeziora polskie, gwiazdozbiory
• obrazkowe – ryby zamieszkujące wody tropikalne i rafy, znaki drogowe

Zabawy matematyczne:
Klasyfikacje / waga:
• zadania na liczmanach i liczydle
• układanie zadań
• wspólne konstruowanie wagi; rodzaje wag
• klasyfikowanie co jest cięższe?, co jest lżejsze?

Zabawy polonistyczne:

• wyrażenia dźwiękonaśladowcze wg metody prof. J. Cieszyńskiej

Ćwiczenia:
1. motoryka duża:
• slalom na czworakach (chodzenie między przeszkodami)
• chód z krzyżowaniem stóp
• wiatraki
• skoki w dal obunóż i na jednej nodze
• chodzenie po drabince poziomej
2. motoryka mała:
• wyklejanie: ryżem, kaszą innymi materiałami.
• lepienie z plasteliny, wyciskanie kształtów, stemplowanie, nawlekanie koralików na
sznurek.
• wycinanie nożyczkami (cięcie wałeczków z plasteliny, pasków papieru, słomek).

Utwory muzyczne:
1. Franz Schubert ,,Moments Musicaux”
2. Feliks Janiewicz ,,Divertimento – Allegro”.

Bajka:
,, Franklin pomaga swojemu koledze”

Przysłowia:
1. ,, W marcu jak w garncu”.
2. ,, Ciesz się z tego, co masz".

Zagadki:

Mówią – że w nim jak w garncu, nieustanna
zmiana. Słońce grzeje w południe, mrozek
szczypie z rana, a do tego jeszcze przelatują
deszcze! ( marzec)

Kierownica, dzwonek,
koła z oponami
jedzie na nim człowiek
i rusza nogami. ( rower)

Nie jest ptakiem, lecz ma skrzydła.
Możesz się nim
w podróż wybrać.
Łatwo tę zagadkę zgadną wszystkie dzieci.
Chociaż nie jest ptakiem,
jak ptak w górę leci. (samolot)

Choć nóg nie posiada
szybko pędzi szosą
bo nie nogi, ale koła
po szosie go niosą. ( samochód)

Dzieci go kochają i wznoszą do góry.
Dorośli fruwają w nim, aż pod same chmury.
(balon)

Mknie szybko po szynach,
dudnią wagony.
Przewozi ludzi
w dalekie strony. (pociąg)

Mknie szybko po szynach,
dudnią wagony.
Przewozi ludzi
w dalekie strony. (hulajnoga)

Ciepłą wiosną całe noce
w stawie kumka i rechoce
– gdyby spać iść nie musiała,
pewnie wciąż by rechotała. (żaba)

Przysiadły na topoli, stare gniazdo poznały,
Dzieciom na powitanie
O wiośnie klekotały. (bociany)

Już ciepły wietrzyk
Z łąki powiewa,
Drobniutkie pąki
Rosną na drzewach.
Jaka to pora roku? (wiosna)

Wierszyki logopedyczne:

1) E. M. Skorek – ,,Dziwny zegar "

Zegar na kominie, od lat z tego słynie,
że gdy coś się stanie, słychać wnet bimbanie: bim bam x3
Gdy raz Olek rano, stłukł sobie kolano,
zegar, czy wierzycie, zaczął zaraz bicie: bim bam x3
A gdy małej Zosi, usiadł bąk na buzi,
to zaraz bimbanie powiedziało mamie: bim bam x3
Kiedy dziadek Klary, zgubił okulary,
to zegar od razu, bimbał bez rozkazu: bim bam x3
A znów kiedy babcie pogubiły kapcie,
to zegar zmartwiony, bimbał niestrudzony: bim bam x3
Martwi się rodzina, jakaż to przyczyna,
zegarowi każe bimbać według zdarzeń.
Dzisiaj wcześnie rano, fachowca wezwano,
by zegar naprawił, mechanizm ustawił.
I teraz kolego, zegar słynie z tego,
że bimba rodzinie kwadrans po godzinie.

2) L. Krzemieniecka – ,,Idzie Tola do przedszkola"

Idzie Tola do przedszkola
Pod osłoną parasola
Deszczyk: kap, kap, kap!
Spotkała ją Hania w polu:
– Pod parasol weź mnie Tolu.
Deszczyk: kap, kap, kap!
Jasio też się deszczu boi!
– Chodź, pójdziemy wszyscy troje.
Deszczyk: kap, kap, kap.
Jeszcze pieska z sobą biorą
– Chodź , będziemy szli we czworo.
Deszczyk: kap, kap, kap.
Przyszli wreszcie do przedszkola
Kapie woda z parasola
Deszczyk: kap, kap, kap.
Przypomina woźna Toli:
– wiesz gdzie kąt dla parasoli
Postaw że tam nieboraka
Żeby dobrze się wypłakał.

Wiersze:

1) I. Suchorzewska ,,W marcu”

Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.
Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.
– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!

2) J. Brzechwa ,,Wiosna”

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: Przyjedzie pewno furą.
Jeż się najeżył srodze: Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
Skąd znowu, rzekła sroka, ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
Nieprawda, wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
Nie prawda, bo w karecie! W karecie??! Cóż pan plecie!
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo. Już kwiaty za nią śpieszą,
już trawy przed nią rosną i szumią WITAJ WIOSNO!

LUTY

Ścieżka edukacyjna: ,,A dlaczego…? – zmysły .

Nawyki:

Socjalizacja: Staram się słuchać, gdy inni mówią.
Praca: Cisza pozwala mi lepiej pracować.
Autonomia: Pamiętam o wycieraniu nosa.

Bity:

czytania – imiona, miasta Polski
obrazkowe – sporty zimowe uprawiane na łyżwach lub nartach
matematyczne – zbiór czerwonych kropek (71 – 80 ), (81 – 90)

Zabawy matematyczne:

Liczenie:
zadania arytmetyczne układane dla misia, pani i kolegi
porządkowanie i klasyfikowanie przedszkolnego wyposażenia (porządki po feriach)
wprowadzenie liczydła

Zabawy polonistyczne:

wyrażenia dźwiękonaśladowcze wg metody prof. J. Cieszyńskiej

Ćwiczenia:

1.motoryka duża:
-chodzenie po drabince poziomej,
-chodzenie po równoważni do tyłu,
-toczenie się,
-podskoki do i z koła, przeskoki z koła do koła, obunóż, na jednej nodze, skoki z
-jednej strony na drugą,
-przekładanie woreczka za plecami.

2. motoryka mała:
-wyklejanie: ryżem,
– kaszą i innymi materiałami,
– zabawy muzyczno-ruchowe,
– ćwiczenia relaksacyjne,
– lepienie z plasteliny. wyciskanie kształtów,
– stemplowanie,
– nawlekanie koralików na sznurek,
– wycinanie nożyczkami (cięcie wałeczków z plasteliny, pasków papieru, słomek).

Utwory muzyczne:

1. Ignacy Jan Padarewski – Menuet G-dur
2. Georg Friedrich Haendel – Aria z I suity F-dur

Bajka:

„Urodziny Wiercipiętka” – Mateusz Galica

Przysłowia:

„Idzie luty, podkuj buty”.

Zagadki:

Mają kolor piwny,
niebieski lub zielony.
Ciekawie spoglądają
w różne świata strony. (oczy)

Mamy je przy głowie,
uważnie nimi słuchamy.
Dzięki nim różne głosy
z otoczenia znamy. (uszy)

Jest różowy, bardzo giętki,
powie wszystko, co chce głowa,
lecz nie warto się nim chwalić
– dłuższy ma na pewno krowa. (język)

Malują je szminką
niektóre mamy
są twarzy ozdobą,
kiedy jemy lub mówimy
one poruszać się mogą. (usta)

Może być zatkany
kiedy cię katar dopadnie
wtedy go często musisz
czyścić bardzo dokładnie. (nos)

Wierszyk logopedyczny:

,,Śmiecholandia” – E. M. Skorek

W Śmiecholandii, państwie małym,
słynnym w świecie prawie całym,
ludzie śmieją się tu wszyscy,
obcy, krewni, inni bliscy.
Śmieją się panowie w kapeluszach na głowie: ho ho ho.
Śmieją się panie tęgie jak banie: ha ha ha.
Śmieją się chłopcy mali bigbitowcy: ha ha ha.
Śmieją się dziewczynki piękne jak malinki: hi hi hi.
Śmieje się staruszka wprost do twego uszka: he he he.
Wszędzie słychać śmiech wesoły,
w sklepie, w biurze, wokół szkoły,
w banku, w barze i w taksówce,
w kinie, w szkole, na klasówce.
Śmieją się panowie…
Śmiech rozlega się wokoło,
wszędzie w kraju jest wesoło,

tak się głośno śmieją wszyscy,
krewni dalsi oraz bliscy.
Śmieją się panowie…
W Śmiecholandii tak dzień cały,
różne śmiechy rozbrzmiewały,
ludzie tu weseli byli,
wciąż ze śmiechem sobie żyli.
Śmieją się panowie…
Dzieci nabierają powietrza buzią i jak najdłużej na jednym wydechu naśladują śmiech.

Wiersz:

,,Entliczek-pentliczek”- Jan Brzechwa

Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek,
A na tym stoliczku pleciony koszyczek,
W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
A na tym robaczku zielony kubraczek.
Powiada robaczek: „I dziadek, i babka,
I ojciec, i matka jadali wciąż jabłka,
A ja już nie mogę! Już dosyć! Już basta!
Mam chęć na befsztyczek!" I poszedł do miasta.
Szedł tydzień, a jednak nie zmienił zamiaru,
Gdy znalazł się w mieście, poleciał do baru.
Są w barach – wiadomo – zwyczaje utarte:
Podchodzi doń kelner, podaje mu kartę,
A w karcie – okropność! – przyznacie to sami:
Jest zupa jabłkowa i knedle z jabłkami,
Duszone są jabłka, pieczone są jabłka
I z jabłek szarlotka, i komput [placek], i babka!
No, widzisz, robaczku! I gdzie twój befsztyczek?

STYCZEŃ

Ścieżka edukacyjna: ,,Dawno, dawno temu…”/Zima.

Nawyki:
Socjalizacja: Potrafię podziękować.
Praca: Pamiętam o swoim obowiązku.
Autonomia: Odkładam na miejsce swoją czapkę i szalik.

Bity:
 imion – wyrazy drukowane
 czytania – przeciwieństwa, zwierzęta wodne
 obrazkowe – minerały, gatunki motyli
 matematyczne – zbiór czerwonych kropek (71 – 80 ), (81 – 90)

Zabawy matematyczne:
Rytmiczna organizacja czasu / Klasyfikacje
 Nowy Rok – ćwiczenia i zabawy rytmiczne – dzień i noc, pory roku, dni tygodnia, miesiące w roku
 rytmiczne wyliczanki
 oglądanie i porównywanie obiektów, różnice i podobieństwa, grupowanie obiektów, wprowadzenie do tworzenia zbiorów i podzbiorów

Zabawy polonistyczne:
 ćwiczenia z samogłoskami – A, U, I, O, E, Y (wg prof. J. Cieszyńskiej)

Ćwiczenia:
1. motoryka duża:
 drabinka – przejście, zwis na drabince
 chodzenie po równoważni bokiem
 wchodzenie na drabinki pionowe
 podawanie piłki górą i dołem w rzędzie
 toczenie piłki do siebie nawzajem głowami
2. motoryka mała:
 wycinanie nożyczkami.
 wodzenie po śladzie, kredkami, mazakami;
 wyklejanie makaronem, ryżem i innymi materiałami;
 lepienie z plasteliny;
 stemplowanie;
 nawlekanie koralików na sznurek.

Utwory muzyczne:
1. Luigi Boccherini- Menuet As-dur z kwintetu smyczkowego.
Bajka:
Mateusz Galica  – „Wiercipiętek ogląda mieszkania na zimę”.

Przysłowia:
1. „Kłamstwo ma krótkie nogi”.
2. „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”.

Zagadki:
Lepi się go, lecz nie z gliny
ani z plasteliny.
Daje się mu miotłę w rękę,
żeby nam wyglądał pięknie. (bałwan)

Choć nie mają kół same pędzą w dół,
ale musisz mieć sznurek,
by je wciągnąć na górę. (sanki)

Co to za woda,
twarda jak kamień?
Można na łyżwach
ślizgać się na niej. (lód)

Kiedy mrozik szczypie,
Kiedy śnieżek pada,
Każdy ją natychmiast
Na głowę zakłada. (czapka)

Pada z nieba biały proch,
Coś jak gwiazdki albo groch.
Gdy napada po kolana,
Ulepimy wnet bałwana! (śnieg)

Kiedy mróz nadejdzie srogi,
Założymy je na nogi!
Czeka na nas lodowisko,
Uważajmy, bo tam ślisko! (łyżwy)

Kiedy mróz zawita,
śnieg spadnie na dworze
– na zmarznięte ręce
chętnie je nałożę. (rękawiczki)
Kiedy zimno i wiatr wieje,
on twą szyję wnet ogrzeje. (szalik)

Wierszyk logopedyczny:

1) „Szalik” – K. Szoplik
Zimą, kiedy szron na szybach
i śnieżne zaspy wkoło,
z szuflady wygląda szalik;
patrzy na ciebie wesoło.
Szukasz go na dnie szafy,
w koszyku, pod poduszkami,
a on napuszony patrzy między innymi szalami.
Nie może się już doczekać,
kiedy nim szyję okręcisz
i wyjdziesz na podwórko
na łyżwach się pokręcisz.

2) „Zapachy” – Ewa Skorek
Stoją sobie na półce
flakoniki pachnące,
pachną mamy perfumy
niczym kwiaty na łące.

Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno jest warto.
Wciągnij zapach więc noskiem,
wypuść – buzią otwartą*.
Kiedy mama jest w kuchni
i gotuje pyszności,
w całym domu od razu
zapach potraw zagości.

Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno jest warto.
Wciągnij zapach więc noskiem,
wypuść – buzią otwartą.*

Kiedy idziesz na spacer,
mijasz jakąś piekarnię,
zapach świeżych bułeczek
wnet twój nosek ogarnie.

Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno warto.
Wciągnij zapach więc noskiem
wypuść – buzią otwartą.*

(*) dzieci wykonują głęboki wdech nosem, a następnie powoli wypuszczają powietrze przez
usta. W trakcie wykonywania wdechu usta powinny być zamknięte.

Wiersze:

Styczeń
Nowy Rok zawitał wreszcie
stary sobie poszedł.
Co tam rośnie w mrozach stycznia?
Dzień rośnie po trosze!
Wróbelkowi serce rośnie,
że wiosny doczeka,
chociaż jeszcze droga do niej
mroźna i daleka.
Rosną w styczniu zaspy śniegu,
że wóz w nich ugrzęźnie
a na szybach rosną srebrne
liście i gałęzie.
Więc na inne pory roku,
nie patrzy zazdrośnie
mroźny styczeń: bo w nim także
mnóstwo rzeczy rośnie!

Kulig
Białe pola, białe lasy
toną w białym śnie.
Pędzą konie, sanki dzwonią,
kulig drogą mknie.
Dzyń, dzyń, dzyń….
Białe grzywy, białe konie,
w grzywach biały wiatr.
Białe drogi gwiazdy złocą,
kulig pędzi w świat.
Dzyń, dzyń, dzyń….
Białe pola, białe lasy
toną w białym śnie.
Mróz za oknem trzaska z bata,
kulig drogą mknie.
Dzyń, dzyń, dzyń….

GRUDZIEŃ

Ścieżka edukacyjna: ,,Boże Narodzenie".

Nawyki:

Socjalizacja: Proszę, a nie zabieram.

Praca:  W Sali mówię, a nie krzyczę.

Autonomia: Zdejmuję kurtkę i wieszam ją na miejsce.

Bity:

  • czytania – imiona, warzywa, Boże Narodzenie
  • obrazkowe – środki transportu, ozdoby świąteczne
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (51 – 60), (61 – 70).

Zabawy matematyczne:

Mierzenie długości

  • uczymy się mierzenia za pomocą różnych metod
  • porównywanie długości (mierzenie ozdób choinkowych, długości sali, wysokości dzieci)
  • podstawowe jednostki pomiarowe

Zabawy polonistyczne:

  • Zabawy z samogłoskami – A, U, I, O, E, Y (wg metody prof.  J. Cieszyńskiej)

Ćwiczenia:

  1. motoryka duża:
  • drabinka – przejście, zwis na drabince,
  • ruchy naprzemienne,  marsz z podnoszeniem kolan i uderzaniem prawą ręką w lewe kolano i odwrotnie (bębenek)
  • chodzenie po równoważni ( ławeczka) do przodu
  • turlanie nawzajem do siebie piłki
  1. motoryka mała:
  • rysowanie po śladzie kredkami, mazakami
  • wyklejanie: makaronem, ryżem i innymi materiałami
  • nawlekanie koralików na sznurek
  • pisanie palcem w kaszy

Utwory  muzyczne:

  1. Wolfgang Amadeus Mozart – Menuet.
  2. Piotr Czajkowski – Marsz z suity – Dziadek do orzechów.

Bajka:

,, Bajka o wigilijnej gwiazdce" – Elżbieta Janikowska

Przysłowia:

1. „Dobra gospodyni – dom wesołym czyni.”

2. ,,Gość w dom Bóg w dom."

Zagadki:

Wszyscy go kochają, bo to taki święty,

który zawsze zimą rozdaje prezenty.

(Święty Mikołaj)

Już słychać kolędy. Drzewka pachną wokół.

Pora na kolację najważniejszą w roku.

(Wigilia)

W pokoju drzewko zielone,

na nim mnóstwo światełek.

Spod bombek i łańcuchów

prawie nie widać igiełek.

(Choinka)

W święta, uroczyste grudniowe.

Gdy do Wigilii wszystko już gotowe.

Wisi kolorowa, okrągła i szklana,

od choinkowych lampek rozgrzana.

(Bombka)

W centralnym miejscu stołu leży,

Między siankiem i stosem talerzy.

Wśród karpia, stroika i mazurka,

nim się dzielą tata, mama oraz córka.

(Opłatek)

Jeden raz to święto w roku,
łza się zawsze kręci w oku.
Gdy choinka się zieleni,
tysiącem kolorów mieni.
Dzień to w istocie wspaniały,
Jezus w żłóbku leży mały.
Chociaż zimno, chociaż mrozi,
ciepło do serc już przychodzi.

(Boże Narodzenie)

Przyjechali na wielbłądach,
nisko się skłonili.
I Dzieciątku, godne króla,
dary zostawili.

(Trzej Królowie)

Gdy śpiewasz je wraz z rodziną,
radośnie Wam Święta płyną,
a Bóg nowonarodzony
w żłóbku śpi rozanielony.

(Kolędy)

Długim sznurem choinkę oplatają

i ją pięknie oświetlają.

(Lampki na choinkę)

W tym ubogim domku

mieszkają zwierzęta

tam też nocowała

rodzina święta.

(Szopka bożonarodzeniowa) 

Wierszyki logopedyczne:

1) „Nasz bałwanek”

Nasz bałwanek, śmieszny panek:

zrobię kulę. Zrobię dwie.

Skleję i już trzyma się!

Trzecia kula – oto głowa!

I figurka już gotowa!

Oczy czarne – plamki dwie!

Prosty nos, buzia w skos!

Rózga, czapka, nieco krzywo!

I – skończone nasze dzieło.

2) ,, Zimne ręce" – Ewa Małgorzata Skorek

Uhu ha, uhu ha,

mroźną zimę mamy.

Nasze ręce mocno zmarzły,

więc na nie chuchamy.

Zimne ręce ciągle mamy,

nierozgrzane wcale.

Jeszcze sobie pochuchamy

na ten i na ten palec.

Uhu ha, uhu ha,

mroźną zimę mamy.

Żeby ręce nam nie zmarzły,

to na nie chuchamy.

Sroga zima mocno trzyma,

płatków tysiąc leci.

By minęła szybko zima,

pilnie ćwiczą dzieci.

Uhu ha, uhu ha,

dzieci zimę mają.

Zmarzły dzieciom małe noski,

więc na nie chuchają.

Nie wykonał ktoś zadania,

temu zimno będzie.

Nam jest ciepło od chuchania,

chociaż zima wszędzie.

Wiersze:

  1. „Płatki śniegu”

Zima, zima, jest wesoło

Tańczą płatki śniegu w koło

Płatki śniegu w krąg wirują,

Dzieciom sanki obiecują.

  1. „Gwiazdka” Bronisława Ostrowska

Dzisiaj o zmierzchu wszystkie dzieci,

Jak małe ptaki z gniazd,

Patrzą na niebo, czy już świeci

Najpierwsza z wszystkich gwiazd.

O zimne szyby płaszczą noski

W okienkach miast i wsi,

Czy już sfrunęła z ręki Boskiej,

Czy już nad nami tli.

Różowe niebo pociemniało,

I cień błękitny legł

Na ziemię białą, białą, białą,

Na nieskalany śnieg.

Anioły mogą zejść do ludzi,

Przebiec calutki świat:

Śnieg taki czysty, że nie ubrudzi

Białych anielskich szat.

Białe opłatki, białe stoły,

Świeżych choinek las…

Doprawdy mogą dziś anioły

Zagościć pośród nas.

Tylko ta gwiazda niech zaświeci

Nad ciszą białych dróg

I zawiadomi wszystkie dzieci,

Ze się narodził Bóg.

LISTOPAD

Ścieżka edukacyjna: ,,W pracowni artysty”/ Muzyka.

Nawyki:

Socjalizacja: Przed wyjściem z sali ustawiam się.

Praca: Odkładam przybory na miejsce.

Autonomia: Przy myciu rąk podwijam rękawy.

Bity:

  • czytania – imiona, członkowie rodziny, instrumenty dęte
  • obrazkowe – figury geometryczne, ptaki które zostają w kraju
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (31-40), (41 – 50).

Zabawy matematyczne:

Przewidywanie następstw, wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia

  • ćwiczenia i zabawy obserwacyjne – łączenie czynności z ich skutkami, obserwacja zmian odwracalnych i nieodwracalnych, eksperymenty, związki przyczynowo – skutkowe
  • historyjki obrazkowe – trzy, cztero, pięcio i wieloelementowe

Zabawy polonistyczne:

  • samogłoski – O, E, Y (wg. prof. J. Cieszyńskiej)

Ćwiczenia:

  1. motoryka duża:
  • drabinka – przejście, zwis na drabince
  • raczkowanie do tyłu
  • klaskanie naprzemienne w pozycji siedzącej i stojącej
  • chodzenie z przedmiotem na głowie po wyznaczonej linii
  • jazda na rowerze (rowerek)
  1. motoryka mała:
  • rysowanie, naklejanie, nawlekanie, lepienie z plasteliny
  • zabawy paluszkowe
  • kreślenie po śladzie, w powietrzu, w kaszy, na plecach

Utwory muzyczne:

  1. Georg Friedrich Haendel – Bourre z II suity D-dur
  2. Antonio Vivaldi – Symfonia C-dur – Allegro molto

Bajka:

„Martynka opowiada historyjki o zwierzątkach”, „Niesforne króliczki” – Liliana Fabisińska

Przysłowia:

„Co za dużo – to niezdrowo.”

„Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje.”

Zagadki:

Błyszczy pięknie cała,

gustuje w hejnałach.

Na koncertach gra:

tra ta ta ta ta. (trąbka)

Ma trzy nogi, czarne skrzydło,

białe zęby w rzędzie.

Gdy pianista przy nim siądzie

– piękny koncert będzie. (fortepian)

Okrągły, brzuchaty,

wśród zabawek leży.

Zależy mu na tym,

by w niego uderzyć. (bębenek)

Zrobione są z drewna.

Cztery struny mają.

Gdy pociągniesz smyczkiem,

to pięknie zagrają. (skrzypce)

Jak takie święto się nazywa,

kiedy Ci jeden rok przybywa?

Na torcie świeczki zapalają,

i ,,Sto lat” Ci śpiewają? (urodziny)

Wiesz, że znajduje się ich wiele

w świeżych owocach i warzywach.

Wiesz, że niezbędne są dla zdrowia,

dlatego chętnie je spożywasz. (witaminy)

Kolorowa i okrągła,

skacze prawie tak jak zając.

Chłopcy kopią ją na trawie,

a dziewczynki podrzucają.(piłka)

Możesz z nich zbudować

razem z kolegami

kolorowy domek

z dachem i oknami. (klocki)

Jest mięciutka, kolorowa,

możesz ją ugniatać,

by ulepić coś ładnego

dla małego brata. (plastelina)

Leży przed wejściem

i ładnie prosi,

abyś do środka

błota nie wnosił. (wycieraczka)

Zadania logopedyczne:

  • mocne wciąganie powietrza i powolne wypuszczanie
  • głębokie nabieranie powietrza ustami i mocne dmuchanie
  • wdychanie i wydychanie powietrza przez nos

Wierszyki logopedyczne:

„Pachnąca łąka” – Ewa Małgorzata Skorek

Pośród lasów, pośród wzgórz

widać łąkę pełną róż.

Kwiatki pachną, słońce świeci,

idą tu na spacer dzieci.

Noskiem zapach wciągają,

buzią go wydychają *

Na tej pachnącej łące

czynią harce zające.

Noskiem zapach wciągają,

buzią go wydychają *

Pasące się krowy duże

wąchają piękne róże.

Noskiem zapach wciągają,

buzią go wydychają *

Pośród lasów, pośród wzgórz

widać łąkę pełna róż.

A kto bawi się w wąchanie,

Ćwiczy z nami oddychanie.

(*) dzieci wykonują głęboki wdech nosem, a następnie powoli wypuszczają powietrze także przez nos. W trakcie wykonywania ćwiczenia usta powinny być zamknięte.

„Jedzie pociąg”

Jedzie pociąg – czu czu czu.

Trąbka trąbi- tru tu tu.

A bębenek – bum bum bum.

Na to żabki – kum kum kum.

Woda kapie – kap kap kap.

Konik człapie – człap człap człap.

Mucha brzęczy – bzy bzy bzy.

A wąż syczy – sss sss sss…

Wiersze:

  • „Koncert” – A. Kamieńska

Grały żaby w błocie.

Jedna na fagocie,

druga na flecie,

trzecia na klarnecie.

Czwarta, jak to żaby,

na skrzypcach aby-aby.

Piąta na fortepianie.

Szósta na mandolinie,

siódma na okarynie,

ósma – mamo kochana,

ćwiczyła na organach.

Dziewiąta na wiolonczeli,

a jakże, żebyście wiedzieli.

Dziesiąta, tak jak wy czasami,

biła w bęben pałkami.

(…)

Aż taki się zrobił hałas,

że chyba uciekać zaraz!

Tylko dzieci i poeci

stali na brzegu strumyka

i zachwycali się,

jak to dzieci i poeci:

– Ach, jaka piękna muzyka!

  • „Tydzień" Brzechwa

Tydzień dzieci miał siedmioro:

„niech się tutaj wszyscy zbiorą!"

Ale przecież nie tak łatwo

Radzić sobie z liczną dziatwą:

Poniedziałek już od wtorku

Poszukuje kota w worku,

Wtorek środę wziął pod brodę:

„chodźmy sitkiem czerpać wodę".

Czwartek w górze igłą grzebie

I zaszywa dziury w niebie.

Chcieli pracę skończyć w piątek,

A to ledwie był początek.

Zamyśliła się sobota:

„Toż dopiero jest robota!"

Poszli razem do niedzieli,

Tam porządnie odpoczęli.

Tydzień drapie się w przedziałek:

„No, a gdzie jest poniedziałek?"

Poniedziałek już od wtorku

Poszukuje kota w worku –

I tak dalej…

PAŹDZIERNIK

Ścieżka edukacyjna: „Przyrodnicze wyprawy" / Jesień

Nawyki:

  • Socjalizacja: Mówię ,,Dzień dobry".
  • Praca: Siedzę prawidłowo przy stoliku.
  • Autonomia: Po skorzystaniu z toalety spuszczam wodę.

Bity:

  • czytania – imiona, członkowie rodziny
  • obrazkowe – dary jesieni, ptaki odlatujące do ciepłych krajów
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (11-20),(21-30)

Zabawy matematyczne:

Rytmy:

  • ćwiczenia i zabawy rytmiczne – dzień i noc, pory roku, dni tygodnia, miesiące w roku; rytmiczne wyliczanki

Liczenie:

  • ćwiczenia związane z liczeniem, zadania dla misia

Zabawy polonistyczne:

  • samogłoski – A,U,I (wg prof. J. Cieszyńskiej)

Ćwiczenia:

  1. motoryka duża:
  • drabinka – przejście, zwis na drabince,
  • czołganie,
  • raczkowanie do przodu,
  • chodzenie (bocianów),
  • marsz;
  1. motoryka mała:
  • rysowanie, naklejanie, nawlekanie, lepienie z plasteliny,
  • zabawy paluszkowe,
  • kreślenie po śladzie, w powietrzu, w kaszy, na plecach.

Utwór muzyczny:

  1. Wolfgang Amadeus Mozart – I koncert na róg – Allegro
  2. Georg Philipp Telmann – koncert na flet cz. II

Bajka:

Paweł Księżyk „Jeżyk Cyprian i muzyka lasu”

Przysłowia:

  • Dla chcącego nic trudnego.
  • Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje.

Zagadki:

Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę,
zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę.
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę.
Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę.

(wiewiórka)

Jesienią w sadzie dojrzało,
rumiane, okrągłe zapachniało.
Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.

(jabłko)

Ma nóżkę, nie ma buta.
Ma kapelusz nie ma głowy.
Czasem gorzki i trujący,
częściej smaczny jest i zdrowy.

(grzyb)

Upadł nagle z drzewa, leży na trawniku,
w brązowym ubranku, w kolczastym płaszczyku.
Wezmę go do domu, rozbiorę z płaszczyka,
dodam mu patyczek i zrobię konika.

(kasztan)

Spadają z drzewa żółte, czerwone,
wicher je niesie w tą i w tamtą stronę.

(liście)

Spadają jesienią z drzewa w twardej skorupie.
Lubią je dzieci i wiewiórka chętnie je chrupie.

(orzechy)

Na jakim drzewie jesienią,
koraliki się czerwienią?

(jarzębina)

Rośnie w lesie lub przy drodze,
ma koronę oraz pień.
Mogą na nim mieszkać ptaki,
ludziom daje miły cień.

(drzewo)

Zadania logopedyczne:

  • przeżuwanie okrężnymi ruchami z zamkniętą buzią
  • przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie policzka
  • podnoszenie języka, dotykanie za górnymi zębami
  • liczenie ząbków z szeroko otwartą buzią i nieruchomą żuchwą
  • rozciąganie i ściąganie zamkniętych warg
  • nakładanie warg jedna na drugą

Wierszyki logopedyczne:

Danuta Wawiłow „Dziwny pies”

Jeden, dwa,
jeden, dwa,
pewna pani
miała psa.

Trzy i cztery,
trzy i cztery,
pies ten dziwne
miał maniery.

Pięć i sześć,
pięć i sześć,
wcale lodów
nie chciał jeść.

Siedem, osiem,
siedem, osiem,
wciąż o kości
tylko prosił.

Dziewięć, dziesięć,
dziewięć, dziesięć,
kto z nas kości
mu przyniesie?

Może ja?
Może ty?
Licz od nowa −
raz, dwa, trzy…

„Policzymy co się ma…”

Policzymy co się ma:
mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolanka, nogi dwie –
wszystko pięknie zgadza się,
dwoje uszu, oczka dwa,
no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je,

chciałbym buzie też mieć dwie!

Wiersze:

„Wszystko robię sam”

Umiem ubrać buty,

umiem też rysować.

Umiem przy obiedzie

grzecznie się zachować.

I na miejsce zawsze

zabawki odkładam,

bo bardzo nie lubię

kiedy jest bałagan.

Zaśpiewam, zatańczę,

narysuję kotka.

I dzień dobry powiem,

kiedy kogoś spotkam.

Jestem przedszkolakiem,

dzielnym i wesołym.

Bardzo lubię dzieci

i moje przedszkole!

 

Zofia Dąbrowska „Pani Jesień”

Przeszedł sobie dawno

śliczny, złoty wrzesień…

Teraz nam październik

dała Pani Jesień…

Słonko takie śpiące,

coraz później wstaje,

ptaszki odlatują,

hen, w dalekie kraje.

W cieniu, pod drzewami

cicho śpią kasztany,

każdy błyszczy pięknie,

niby malowany.

Lecą liście z drzewa

różnokolorowe,

te są żółto-złote,

a tamte – brązowe.

Jeszcze niby ciepło,

słonko świeci, grzeje…

aż tu nagle skądejś

wichrzysko zawieje.

Chmur wielkich deszczowych

nazbiera, napędzi…

tak się pan listopad

nauwija wszędzie.

WRZESIEŃ

Ścieżka edukacyjna: „Świat wokół mnie”
Ja – moje miejsce w przedszkolu.

Nawyki:

Socjalizacja: Staram się być dzielny przy rozstaniu z rodzicami.
Praca: Sprzątam zabawki.
Autonomia: Zdejmuję buty i odkładam je na swoje miejsce.

Bity:

  • czytania – imiona dzieci, pomieszczenia w przedszkolu, przedmioty w przedszkolu
  • obrazkowe – owoce i warzywa, grzyby (jadalne i niejadalne)
  • matematyczne – zbiór czerwonych kropek (1-10)

Zabawy matematyczne:

  • orientacja przestrzenna (kształtowanie świadomości schematu własnego ciała oraz zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, rozpatrywanie otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby – zabawy z misiem)
  • rytmiczna organizacja czasu (dzień/noc, pory roku)
  • rytmy (graficzne i ruchowe)

Ćwiczenia:

  1. Motoryka duża:
  • drabinka – przejście, zwis na drabince
  • turlanie
  • czołganie
  • układy rytmiczno-ruchowe przy muzyce, ćwiczenia schematu ciała i kierunków
    w przestrzeni.
  1. Motoryka mała:
  • rysowanie po śladzie
  • wyklejanie przy użyciu różnych materiałów
  • zabawy muzyczno – ruchowe
  • zabawy paluszkowe
  • lepienie z plasteliny
  • nawlekanie.

Utwór muzyczny:

  1. Jan Sebastian Bach – Badinerie z II suity na flet i orkiestrę smyczkową.
  2. Antonio Vivaldi – Koncert A-dur – Allegro molto.

Bajka:

Paweł Księżyk „Jeżyk Cyprian i pierwszy dzień jesieni”

Przysłowia:

Skoro wrzesień, to już jesień, ale jabłek pełna kieszeń.
Odwaga dużo pomaga.

Zagadki:

Jest tam dużo dzieci,
jest Pani kochana,
która dziećmi się zajmuje,
prawie tak jak mama. (przedszkole)

Pluszowy przyjaciel
z oklapniętym uszkiem
wskakuje wieczorem
pod twoją poduszkę. (miś)

Idę sobie leśną drogą,
czasem gniewnie tupnę nogą.
Kolce mam i wzdłuż i wszerz!
Kto ja jestem? To ja … . (jeż)

Co to za miesiąc, który niesie
grzyby i wrzosy liliowe w lesie,
w sadach soczyste jabłka czerwone,
a także pierwszy szkolny dzwonek? (wrzesień)

Czy mi dzieci dziś powiecie,
jaka pora roku nastaje po lecie? (jesień)

Zadania logopedyczne:

  • unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
  • wypychanie językiem policzków w prawo i w lewo
  • ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte
  • oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach
  • wibrowanie wargami bbb, bbb
  • całuski i szerokie uśmiechy

Wierszyki logopedyczne:

Iwona Michalak-Widera „Odgłosy zwierząt”

Kotek miauczy   miau, miau, miau.
Piesek szczeka   hau, hau, hau.
Żabka kumka   kum, kum, kum.
Rybka pluska   plum, plum, plum.
Świnka kwiczy   kwi, kwi, kwi.
A kurczaczek   pi, pi, pi.
Baran beczy   be, be, be.
Mała kózka   me, me, me.
Jeże tupią   tup, tup, tup.
Krecik słyszy   łup, łup, łup.
Gąska gęga   gę, gę, gę.
Bocian woła   kle, kle, kle.
Krowa muczy   mu, mu, mu.
Gdzie cielątko?   Tu, tu, tu.
Pszczoła robi   bzzz, bzzz, bzzz.
Ptak odleciał   frr, frr, frr.
Kaczka kwacze   kwa, kwa, kwa.
Konik rży   iha, ha.
Kura gdacze   ko, ko, ko.
Dziadek na to   ho, ho, ho.
Małpka fika   fik, fik, fik.
Słoń Katarek ma   a psik!
Królik kica   kic, kic, kic.
Mała myszka nie ma   nic.

Uśmiech słoneczka
Na pierzastą chmurkę złote słonko zerka,
ma wielką ochotę pobawić się w berka.
Śmieje się słoneczko od ucha do ucha,
ząbki zaciśnięte by nie wpadła mucha.
Humorzasta chmurka, choć słonko się śmieje,
narzeka okropnie, że słaby wiatr wieje.
Śmieje się słoneczko od ucha do ucha,
ząbki zaciśnięte by nie wpadła mucha.
Biedroneczkę w kropki zobaczyło słonko
i prosi radośnie: „pobaw się biedronko”.
Śmieje się słoneczko od ucha do ucha,
ząbki zaciśnięte by nie wpadła mucha.
Chowa się pod listki mała biedroneczka,
a słonko za chmurkę i nie ma słoneczka.
Śmieje się słoneczko od ucha do ucha,
ząbki zaciśnięte by nie wpadła mucha.

Wiersze:

Bożena Forma „Pierwszy dzień w przedszkolu”

Dzisiaj pierwszy dzień w przedszkolu,
wszyscy w sali się zebrali,
pani prosi by starszacy
z maluchami się poznali.

Potem dzieciom pokazuje
– szatnię, kuchnię, piękne sale,
chce by już od pierwszej chwili
dzieci czuły się wspaniale.

Wciąż starszakom przypomina,
dla maluchów bądźcie mili,
by przedszkole i nas wszystkich
bardzo mocno polubili.

W każdej sali nowe książki
i zabawki, klocki, gry,
wszyscy o nie bardzo dbają,
niech przetrwają wiele dni.

Dzieci w szatni mają znaczki,
w salach miejsca przy stoliczkach
i kochają panią która
jest im zawsze bardzo bliska.

Niech im miło czas upływa,
niechaj zawsze się zgadzają
i spędzone wspólnie chwile
w swoich myślach zachowają.

Iwona Salach „Jeż”

W suchym lesie mieszka jeż
chcesz zobaczyć – to się spiesz!
Pod gromadką liści śpi,
gdy słoneczko złote lśni.

Jabłek nigdy nie zajada
chętnie złapie zaś owada.
I poluje tylko nocą
kiedy gwiazdki już migocą.

Gdy nastaje sroga zima
jeżyk drzemkę rozpoczyna.
Budzi się zieloną wiosną
kiedy młode trawki rosną.

Czerwiec 

Ścieżka edukacyjna: ,,Palcem po mapie”/ Wakacje – Polska 

Nawyki: 

Socjalizacja: Umiem przeprosić, gdy się z kimś posprzeczam. 

Praca: Oddaję pracę Pani dopiero, gdy ją skończę. 

Autonomia: Dbam o schludny wygląd mundurka. 

Bity: 

  • Imion- wyrazy drukowane 
  • czytania – drzewa liściaste, ryby słodkowodne  
  • obrazkowe – władcy Polski z dynastii Piastów, herby miast Polskich Zabawy matematyczne: 

Orientacja przestrzenna, mierzenie płynów 

– zabawa w sterowanego chowanego 

– rysowanie postaci pod dyktando 

– zagadki ruchowe 

– projektowanie gier planszowych 

– zabawy z obręczami i frotkami 

Zabawy polonistyczne: 

-utrwalanie poznanych samogłosek (wypełnianie literek kaszą,  

układanie literki z kamyków, guzików),  

-odczytywanie samogłosek w szeregu, 

– odczytywanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych.  

Ćwiczenia: 

Motoryka duża: 

  • ruchy naprzemienne,  
  • rzuty do celu woreczkiem,  
  • siatkówka balonikiem,  
  • tory przeszkód, 
  • slalom między pachołkami

Motoryka mała: 

  • rysowanie po śladzie, kredkami, mazakami,  
  • wyklejanie: makaronem, ryżem, kasza maną innymi materiałami, lepienie z plasteliny,  
  • nawlekanie koralików na sznurek
  • rysowanie prostych obrazków na zadany temat 

Utwory muzyczne: 

  1. Bartłomiej Pękiel- Tańce Polskie– „Wesoły”  
  2. Antonio Vivaldi- Symfonia C- dur– Allegro 

Bajka/opowiadanie: 

„Wiercipiętek i Dzień Dziecka” – Mateusz Galica 

Przysłowia: 

  1. Do trzech razy sztuka. 
  2. Kto pyta, nie błądzi. 

Zagadki: 

Pytanie nietrudne, to każdy z was przyzna. Jak się nazywa nasza  

ojczyzna? ( Polska) 

Co to za miasto, w którym, kiedy hejnał grają na Ratuszu koziołki fikają? (Poznań) 

Kierownica, siodełko, pedały. 

To właśnie twój pojazd doskonały. (rower) 

To są miejsca, gdzie pociągi 

swe przystanki mają. 

kiedy stoją przy peronie, 

to ludzie wsiadają. (dworzec kolejowy) 

Siedząc na tym urządzeniu, 

w dół i w górę się ruszamy, 

gdy jesteśmy na podwórku 

to z niej chętnie korzystamy. (huśtawka) 

Duży zbiornik wody, 

na nim łódki pływają. 

Często podczas wakacji 

ludzie tam przebywają. (jezioro) 

Waniliowe, truskawkowe, chętnie je liżemy, 

chociaż zimne- bo mrożone to z ochotą zjemy. (lody) 

Mały z płótna domek 

w lecie go stawiamy. 

gdy jesteśmy na wakacjach, nocą w nim sypiamy. (namiot) 

Jest okrągła niczym kula, dzieci chętnie z nią biegają, na boisku w czasie meczów  kopią ją lub odbijają. (piłka) 

Wierszyki logopedyczne: 

  1. KURA 

PROSZĘ PAŃSTWA – OTO KURA! ZWYKŁA KURA, CO MA PIÓRA. DZIOBIE ZIARNO, ZNOSI JAJKA, 

LECZ TO CAŁKIEM INNA BAJKA. DZIŚ SIĘ LICZY KURZA MOWA BARDZO DLA NAS ZAGADKOWA. BO CZY KIEDYŚ ZGADNIE KTOŚ CO OZNACZA „KO – KO – KO”? 

  1. ŻABA 

MAŁEJ ŻABCE W ŻÓŁTYM STAWIE  DZIEŃ UPŁYWA NA ZABAWIE. LUBI PLĄSY, FIGLE, PSOTY 

PRZEZ CO CZASEM MA KŁOPOTY. TALENT MA TEŻ DO MUZYKI 

ŚPIEWA GŁOŚNIEJ NIŻ SŁOWIKI. GDY SŁUCHACZY WIDZI TŁUM KUMKA PIEKNIE: „KUM –KUM – KUM”. 

Wiersze: 

  1. Wakacyjne rady – W. Badalska Głowa nie jest od parady 

i służyć ci musi dalej. 

Dbaj więc o nią i osłaniaj, 

kiedy słońce pali. 

Płynie w rzece woda, 

chłodna, bystra, czysta. 

Tylko przy dorosłych  

z kąpieli korzystaj.

Jagody nieznane  

gdy zobaczysz w borze, 

nie zrywaj! nie zjadaj! 

bo zatruć się możesz. 

Urządzamy grzybobranie. 

Jaka rada stąd wynika? 

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz, Nie wkładaj go do koszyka. 

  1. Piaskownica – I. Suchorzewska  Na podwórku piaskownica, 

wszystkie dzieci tu zachwyca. 

Żółty piasek i szufelka 

w kubełeczek sypie Elka. 

Budują tu zamki z piasku, 

pełno śmiechu, pełno wrzasku. 

Są maluchy i starszaki, 

gwar i śmiech nie byle jaki. 

Słońce z góry grzeje w plecy, 

na zjeżdżalni jeżdżą dzieci. 

I kołują się wokoło, 

ach, jak miło i wesoło!